Świat Japoński pociąg, który szczeka i chrząka, by ostrzegać sarny 31 stycznia 2018 Świat Japoński pociąg, który szczeka i chrząka, by ostrzegać sarny 31 stycznia 2018 Przeczytaj także Energetyka Czy to detronizacja litu w branży baterii? Naukowcy opracowali baterię sodową zdolną do naładowania w kilka sekund Od lat producenci akumulatorów bez powodzeń poszukiwali techniki umożliwiającej ekspresowe naładowanie baterii. Dziś wydaje się to bliższe niż kiedykolwiek wcześniej. … Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Badacze z Instytutu Technologii Kolejnictwa z Japonii wyposażyli pociągi w głośniki, z których podczas jazdy odtwarzane są głosy szczekających psów i chrząkających sarn, które w ten sposób sygnalizują zagrożenie. Wszystko po to, by chronić je od wypadków. W sekwencji odtwarzany jest najpierw dźwięk chrząkającej sarny, co przyciąga uwagę tych zwierząt. Następnie mogą one usłyszeć 20 sekund nagrania ujadających psów, co ma za zadanie odstraszyć je od torów. Reklama Dotychczasowe testy przeprowadzone nocą pokazały, że zastosowany system jest bardzo skuteczny w odstraszaniu zwierząt. Inżynierowie planują szersze go wprowadzenie, ale nie na terenach miejskich, żeby nie niepokoić mieszkańców. Japończycy inwestują w tego rodzaju system nie bez powodów. Wypadki z udziałem sarn, które chętnie pasą się wokół torów, zdarzają się tam często. Japońskie Ministerstwo Transportu informuje, że w samym tylko 2016 roku miało miejsce aż 613 tego rodzaju wypadków. Każda taka kolizja wiąże się z opóźnieniem pociągu o co najmniej 30 minut – japońskie koleje, znane ze swojej punktualności, nie mogą sobie na coś takiego pozwolić. Dotychczasowo podejmowano już szereg prób zabezpieczania tras kolejowych przed sarnami. Próbowano na przykład spryskiwać szlaki kolejowe odchodami lwów, co również je odstrasza. Sprawdzało się to jednak tylko do pierwszego deszczu. Innym, skuteczniejszym sposobem było wykorzystanie ultradźwięków z torów. Za ten wynalazek pracownik kolei Yuki Hikita otrzymał w grudniu 2017 roku nagrodę Dobrego Projektu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.