Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

100 tysięcy samochodów elektrycznych w Polsce. Krajowa elektromobilność rośnie w siłę

100 tysięcy samochodów elektrycznych w Polsce. Krajowa elektromobilność rośnie w siłę

100 tysięcy samochodów elektrycznych w Polsce. Krajowa elektromobilność rośnie w siłę

Według danych Licznika Elektromobilności z końca stycznia 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 58 341 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) i 48 381 hybryd typu plug-in (PHEV). Daje to w sumie wynik 100 737 samochodów elektrycznych na polskich drogach.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Kolejny rekord pobity. Po polskich drogach jeździ coraz więcej elektryków.

Pod koniec stycznia 2024 r. po polskich drogach jeździło 100 737 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 6 012 sztuk. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia składała się z 19 415 sztuk, jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 697 371 sztuk. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1185 sztuk. 

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec stycznia 2024 roku w Polsce funkcjonowało 6086 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3362 stacje). 27% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 63% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty.

Dotacje dla dostawczej elektromobilności

– Z pewnością najważniejszą wiadomością z sektora polskiej elektromobilności w ostatnich tygodniach było ogłoszenie przez NFOŚiGW projektów programów dotacji do elektrycznych samochodów ciężarowych oraz do przeznaczonej dla nich infrastruktury ładowania. Obecnie w całym kraju funkcjonuje jeden hub ładowania, z którego mogą skorzystać zeroemisyjne ciężarówki. Oba projekty przed wdrożeniem wymagają jeszcze optymalizacji, ale są one niezbędne dla przyspieszenia elektryfikacji transportu ciężkiego – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Rajch w powyższej wypowiedzi odnosi się do zapowiedzianych przez Ministerstwo Środowiska i Klimatu dotacji na nabycie elektrycznych samochodów ciężarowych dla przedsiębiorców. Pojazdy z kategorii N2 i N3 będą mogły zostać zakupione lub wzięte w leasing. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy na ten program 1 miliard złotych i będzie wdrażany do 2029. Oprócz tego NFOŚiGW planuje dotacje dla firm chcących budować ogólnodostępne punkty ładowania dla elektrycznych dostawczaków.

Pod koniec stycznia donosiliśmy, że zgodnie ze stanem na koniec 2023 roku po polskich drogach jeździło 98 348 pojazdów elektrycznych lub hybryd PHEV. Po miesiącu wiemy, że bariera 100 tysięcy elektryków została już w naszym kraju przekroczona. Co dalej? Wspomniane wyżej dofinansowania na pewno przyczynią się do wzrostu liczby dostawczaków na prąd, ale sektor samochodów osobowych również wymaga wsparcia.

– Czytaj także: Wyższe opłaty za parking dla ciężkich aut. Dotkną nie tylko kierowców SUV-ów

Źródło: informacja prasowa – PSPA, PZPM

Fot. Canva (Kindel Media)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.