OZE 1,3 mld dofinansowania na zeromisyjne autobusy 23 września 2020 OZE 1,3 mld dofinansowania na zeromisyjne autobusy 23 września 2020 Przeczytaj także OZE Przyszłość kryptowalut może być zielona? Ustawa Kryptowalutowa a energetyka Na początku grudnia br. prezydent Karol Nawrocki po raz kolejny wykorzystał swoje prawo weta na „Ustawie Kryptowalutowej”, która miała regulować rynek wirtualnych środków płatniczych. Oficjalnie przedstawionym powodem weta, który blokuje m.in. implementację unijnych przepisów, jest zbytnie rozbudowanie przepisów, co miałoby doprowadzić do „nadregulacji”. W cieniu politycznej awantury umyka jednak kluczowy wątek: ekologia. OZE Nowy KPEiK: miliardy inwestycji i niepewność offshore Ministerstwo Energii sfinalizowało prace nad dokumentem, który ma zadecydować o tempie zmian w polskiej energetyce, skali inwestycji i przyszłym miksie paliw. Zaktualizowany Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu pokazuje, na jakie technologie rząd chce postawić w pierwszej kolejności – od OZE i energetyki jądrowej po elektryfikację gospodarki – oraz wskazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej po 2030 roku może być wolniejszy, niż oczekuje branża. Minister Klimatu Michał Kurtyka zapowiada, że od początku 2021 roku samorządy będą mogły wnioskować o dotacje na zakup zeroemisyjnych autobusów. Budżet projektu będzie wynosił 1,3 mld złotych, co umożliwi kupno 500 takich pojazdów. Reklama Duże miasta tylko z bezemisyjną komunikacją Założenia Ministra są śmiałe. Projekt ma być intensywnie wdrażany, bo zgodnie z opracowaną strategią długofalową do 2025 roku miasta powyżej 100 000 mieszkańców mają kupować już tylko bezemisyjne środki transportu publicznego. Celem tej zmiany będzie widoczna redukcja CO2 z mocy energetycznych opartych na węglu. Wszystko te założenia zawiera projekt PEP2040, czyli strategia polityki energetycznej Polski do 2040 roku. Ministerstwo Klimatu: Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku Co jeszcze zakłada PEP2040 Strategia uwzględnia wzrost udziału energii odnawialnej i jądrowej. Przewiduje również skupienie się na alternatywnych źródłach energii (wodór, prąd), które mają w transporcie zastąpić ropę i benzynę. Wszystkie zapisy są oparte na wytycznych Parlamentu Europejskiego. Zgodnie z nimi za cztery lata połowa miejskich autobusów ma mieć napęd elektryczny, a do 2035 już 75 %. Kto dostanie dofinansowanie O dotację mogą starać się wszystkie samorządy na określonych przez ustawę warunkach. W pierwszej fazie programu dofinansowanie będzie pokrywać 80% kosztów kwalifikowanych. W 2023 roku kwota ta zmniejszy się do 60%. Wsparcie finansowe będzie degresywne, będzie ono malało do 2023 roku. Przyczyną zastosowania tego mechanizmu jest to, że program, oprócz celów ekologicznych, ma też w pierwszej fazie pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie związanym z koronawirusem, który skokowo obniżył przychody samorządów- powiedział Minister Kurtyka. W przypadku autobusów napędzanych wodorem, przez cały okres trwania programu można starać się o 90% zwrotu z inwestycji. Zgodnie z najnowszymi danymi, na ten moment po polskich drogach porusza się 269 autobusów niskoemisyjnych, z czego najwięcej w Warszawie, Zielonej Górze, Krakowie i Jaworznie. Zaproponowane zmiany mogą znacznie przyczynić się do wzrostu ich ilości. Źródło: pap.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.