OZE 1,3 mld dofinansowania na zeromisyjne autobusy 23 września 2020 OZE 1,3 mld dofinansowania na zeromisyjne autobusy 23 września 2020 Przeczytaj także OZE Obowiązek OZE: MKiŚ zaproponował zmiany W Rządowym Centrum Legislacyjnym pojawił się projekt rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczący tzw. obowiązku OZE. MKiŚ proponuje jego ustalenie na poziomie 12,5% w 2025 roku. W kolejnych latach zapowiada obniżenie. Fotowoltaika Niemcy zamontowali 200 tys. instalacji PV na… balkonach. I to w zaledwie pół roku Balkonowa fotowoltaika cieszy się u naszych zachodnich sąsiadów niesłabnącą popularnością. W okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku na niemieckich balkonach pojawiło się ponad 200 tys. instalacji o łącznej mocy 200 MW. Władze oferują dofinansowania do tego typu urządzeń, a regulacje sprzyjają ich montażowi. Minister Klimatu Michał Kurtyka zapowiada, że od początku 2021 roku samorządy będą mogły wnioskować o dotacje na zakup zeroemisyjnych autobusów. Budżet projektu będzie wynosił 1,3 mld złotych, co umożliwi kupno 500 takich pojazdów. Reklama Duże miasta tylko z bezemisyjną komunikacją Założenia Ministra są śmiałe. Projekt ma być intensywnie wdrażany, bo zgodnie z opracowaną strategią długofalową do 2025 roku miasta powyżej 100 000 mieszkańców mają kupować już tylko bezemisyjne środki transportu publicznego. Celem tej zmiany będzie widoczna redukcja CO2 z mocy energetycznych opartych na węglu. Wszystko te założenia zawiera projekt PEP2040, czyli strategia polityki energetycznej Polski do 2040 roku. Ministerstwo Klimatu: Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku Co jeszcze zakłada PEP2040 Strategia uwzględnia wzrost udziału energii odnawialnej i jądrowej. Przewiduje również skupienie się na alternatywnych źródłach energii (wodór, prąd), które mają w transporcie zastąpić ropę i benzynę. Wszystkie zapisy są oparte na wytycznych Parlamentu Europejskiego. Zgodnie z nimi za cztery lata połowa miejskich autobusów ma mieć napęd elektryczny, a do 2035 już 75 %. Kto dostanie dofinansowanie O dotację mogą starać się wszystkie samorządy na określonych przez ustawę warunkach. W pierwszej fazie programu dofinansowanie będzie pokrywać 80% kosztów kwalifikowanych. W 2023 roku kwota ta zmniejszy się do 60%. Wsparcie finansowe będzie degresywne, będzie ono malało do 2023 roku. Przyczyną zastosowania tego mechanizmu jest to, że program, oprócz celów ekologicznych, ma też w pierwszej fazie pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie związanym z koronawirusem, który skokowo obniżył przychody samorządów- powiedział Minister Kurtyka. W przypadku autobusów napędzanych wodorem, przez cały okres trwania programu można starać się o 90% zwrotu z inwestycji. Zgodnie z najnowszymi danymi, na ten moment po polskich drogach porusza się 269 autobusów niskoemisyjnych, z czego najwięcej w Warszawie, Zielonej Górze, Krakowie i Jaworznie. Zaproponowane zmiany mogą znacznie przyczynić się do wzrostu ich ilości. Źródło: pap.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.