Elektromobilność Program Mój Rower Elektryczny wróci z 6-krotnie mniejszym budżetem. Znamy szczegóły nowej edycji 06 marca 2025 Elektromobilność Program Mój Rower Elektryczny wróci z 6-krotnie mniejszym budżetem. Znamy szczegóły nowej edycji 06 marca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. 25 lutego zakończyły się konsultacje społeczne programu Mój Rower Elektryczny. Jak wynika z zapowiedzi – dotacje mają wrócić jeszcze w I kwartale 2025 roku. Jaki będzie budżet programu? Reklama Program jest gotowy, ale nie ma środków? Program dopłat do rowerów elektrycznych był zapowiadany już w 2024 roku, jednak z powodu braku zgody na finansowanie projektu z Funduszu Modernizacyjnego rząd wycofał się z pomysłu. W lutym zapowiadano, że Mój Rower Elektryczny wróci po uzyskaniu nowych środków. – W świetle licznych uwag do projektu programu „Mój rower elektryczny” ze strony partnerów społecznych oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), NFOŚiGW kontynuuje prace nad projektem programu. EBI dotychczas nie zaakceptował tego obszaru do finansowania z Funduszu Modernizacyjnego, natomiast mamy możliwość ponownego zgłoszenia projektu programu w poprawionym kształcie w 2025 r. Równolegle prowadzimy prace nad optymalnym źródłem finansowania dla programu. W ostatecznym kształcie program „Mój rower elektryczny” zostanie opublikowany na dedykowanej stronie internetowej po określeniu ostatecznego źródła finansowania oraz przyjęciu przez Zarząd i Radę Nadzorczą NFOŚiGW – czytamy na rządowej stronie. Program “Mój rower elektryczny” zablokowany przez Europejski Bank Inwestycyjny. Czy powróci w tym roku? Do 4500 zł na rower elektryczny Od 12 do 25 lutego trwały konsultacje społeczne na temat programu. Po ich zakończeniu NFOŚiGW ogłosił, że Mój Rower Elektryczny będzie dysponował budżetem w wysokości 50 mln złotych, co pozwoliłoby na zakup około 17 333 sztuk rowerów elektrycznych, a tym samym na ograniczenie emisji CO2 o 8052 Mg rocznie. – Powinniśmy zakończyć konsultacje społeczne w I kwartale i program powinien być ogłoszony na początku drugiego kwartału – powiedział Paweł Augustyn, Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW. Program jest planowany na lata 2025-2029 lub do wyczerpania środków. Dotacja będzie obejmować 50% kosztów pojazdu, ale nie więcej niż 2500 zł w przypadku standardowych rowerów i 4500 w przypadku rowerów cargo. Podobnie jak w przypadku dopłat do zakupu samochodu elektrycznego, w tym przypadku refundacja również byłaby wypłacana już po zakupie roweru. Sprzęt musi być nieużywany i mieścić się w zakresie kwalifikowanych wydatków. Konieczne jest również spełnienie wymogów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie Warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ogłoszone zasady wskazują na to, że program wróci w znacznie okrojonej wersji. Pierwotnie Mój Rower Elektryczny miał dysponować niemal 6-krotnie większym budżetem (300 mln zł), a wysokość dopłat miała wynosić 5 tys. zł do zwykłego roweru i 9 tys. zł do roweru cargo. Zobacz też: Rowery cargo zastąpią furgonetki dostawcze? Poznań testuje europejskie rozwiązanie Źródła: gov.pl, smartride.pl, pap.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.