Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Program “Mój rower elektryczny” zablokowany przez Europejski Bank Inwestycyjny. Czy powróci w tym roku? 

Program “Mój rower elektryczny” zablokowany przez Europejski Bank Inwestycyjny. Czy powróci w tym roku? 

Program “Mój rower elektryczny” miał zostać uruchomiony w 2025 roku, jednak Europejski Bank Inwestycyjny nie wyraził zgody na finansowanie projektu z Funduszu Modernizacyjnego. Czy jest szansa na wznowienie dopłat w tym roku?

Reklama

Liczne uwagi do programu 

Program “Mój rower elektryczny” miał zachęcić Polaków do rezygnacji z aut spalinowych, na rzecz ekologicznych środków transportu. Dofinansowaniem miały zostać objęte pojazdy posiadające akumulator litowo-jonowy, wyprodukowane w Unii Europejskiej. 

19 lipca 2024 roku zakończyły się konsultacje społeczne programu. Aktualnie trwają poszukiwania nowego źródła finansowania programu, ponieważ Europejski Bank Inwestycyjny nie wyraził zgody na wykorzystanie w tym celu Funduszu Modernizacyjnego. 

– EBI dotychczas nie zaakceptował tego obszaru do finansowania z Funduszu Modernizacyjnego, natomiast mamy możliwość ponownego zgłoszenia projektu programu w poprawionym kształcie w 2025 r. Równolegle prowadzimy prace nad optymalnym źródłem finansowania dla programu. W ostatecznym kształcie program „Mój rower elektryczny” zostanie opublikowany na dedykowanej stronie internetowej po określeniu ostatecznego źródła finansowania oraz przyjęciu przez Zarząd i Radę Nadzorczą NFOŚiGW – czytamy na stronie rządowej. 

Kiedy “Mój rower elektryczny” powróci? 

Poza uwagami EBI, do projektu zgłoszono 500 innych propozycji zmian, które w większości dotyczyły: konieczności rejestracji zakupionego w ramach programu roweru, wysokości dotacji, rozszerzenia wsparcia na używane pojazdy oraz zmiany okresu kwalifikowalności.

Jak wynika z informacji podanych przez NFOŚiGW, najprawdopodobniej program wróci do konsultacji w lutym, w poprawionym kształcie. Dokument zostanie opublikowany po określeniu ostatecznego źródła finansowania oraz akceptacji przez Zarząd i Radę Nadzorczą NFOŚiGW.

– Będziemy wracali z programem wsparcia rowerów elektrycznych, wiemy, że będzie to prawdopodobnie kwota 50 mln zł, a powinniśmy zakończyć konsultacje społeczne w I kwartale i program powinien być ogłoszony na początku drugiego kwartału – powiedział wiceprezes NFOŚiGW Paweł Augustyn.

Przewidywane dopłaty wyniosą 2500 w przypadku roweru elektrycznego i 4500 w przypadku roweru cargo. Głównym celem jest wsparcie osób starszych oraz borykających się z wykluczenie transportowym, dla których przemieszczanie się tradycyjnym rowerem jest zbyt wymagające. 

Zobacz też: Zredukowali zanieczyszczenia o 40% w centrum, żeby zatruć przedmieścia 

Źródła: gov.pl, pap.pl

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.