Wiadomości OZE Kolejne autobusy z panelami PV pojawiły się na ulicach Krakowa 18 lipca 2018 Wiadomości OZE Kolejne autobusy z panelami PV pojawiły się na ulicach Krakowa 18 lipca 2018 Przeczytaj także OZE Przyszłość kryptowalut może być zielona? Ustawa Kryptowalutowa a energetyka Na początku grudnia br. prezydent Karol Nawrocki po raz kolejny wykorzystał swoje prawo weta na „Ustawie Kryptowalutowej”, która miała regulować rynek wirtualnych środków płatniczych. Oficjalnie przedstawionym powodem weta, który blokuje m.in. implementację unijnych przepisów, jest zbytnie rozbudowanie przepisów, co miałoby doprowadzić do „nadregulacji”. W cieniu politycznej awantury umyka jednak kluczowy wątek: ekologia. OZE Nowy KPEiK: miliardy inwestycji i niepewność offshore Ministerstwo Energii sfinalizowało prace nad dokumentem, który ma zadecydować o tempie zmian w polskiej energetyce, skali inwestycji i przyszłym miksie paliw. Zaktualizowany Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu pokazuje, na jakie technologie rząd chce postawić w pierwszej kolejności – od OZE i energetyki jądrowej po elektryfikację gospodarki – oraz wskazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej po 2030 roku może być wolniejszy, niż oczekuje branża. Miasto Kraków sukcesywnie wzbogaca swoja flotę autobusową o pojazdy przyjazne środowisku. Jedną z takich inicjatyw jest wyposażenie w panele fotowoltaiczne kolejnych sześciu autobusów przegubowych. Szerzej na temat tego projektu wypowiedział się Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Reklama „To jest projekt, który realizujemy już tak naprawdę od 2015 r., bo to właśnie w 2015 r. pierwsze dwa autobusy korzystające z energii słonecznej wyjechały na krakowskie ulice. Pomysł wziął się stąd, że MPK Kraków cały czas szuka takich rozwiązań, które będą sprawiały, że nasze autobusy będą bardziej przyjazne dla środowiska. Korzystanie z energii słonecznej sprawia, że takie autobusy zużywają mniej paliwa oraz mniej korzystają z oleju napędowego, [co sprawia, że] oszczędzamy koszty. Przede wszystkim takie autobusy wyposażone w panele fotowoltaiczne po prostu wytwarzają mniej zanieczyszczeń do atmosfery”, zauważył Marek Gancarczyk. Panele fotowoltaiczne zostały zamontowane na dachach autobusów. Takie umiejscowienie było możliwe za sprawą skorzystania z innowacyjnych paneli, które zostały wytworzone bez użycia szkła. Dzięki takiemu zabiegowi całość instalacji zyskała odporność na niesprzyjające warunki atmosferyczne i zwiększoną odporność na przeciążenia. Nowe panele zamontowane na dachach krakowskich autobusów uruchamiają się automatycznie, zgodnie z bieżącymi potrzebami. Wyłączają się, kiedy ich akumulatory są w pełni naładowane oraz automatycznie załączają się, kiedy akumulatory się wyczerpują. Powyższe rozwiązanie nie tylko zwiększa efektywność energetyczną całego systemu, ale sprawia również, że zmniejsza się ilość zużywanego paliwa. Energia wytworzona przez ogniwa fotowoltaiczne posłuży do zasilania urządzeń znajdujących się wewnątrz pojazdu. Dzięki niej będzie można zasilić automaty biletowe, kasowniki, tablice elektroniczne wyświetlające trasę przejazdu oraz oświetlenie wewnętrzne. Korzystanie z energii wygenerowanej dzięki promieniom słonecznym sprawi, że ograniczona zostanie nadmierna emisja szkodliwych substancji. „Autobusy kursują na różnych liniach obsługiwanych autobusami przegubowymi i oczywiście te nasze działania, które spowodowały, że na autobusach pojawiły się panele fotowoltaiczne, będą kontynuowane. Mamy w planach, by takich autobusów było jeszcze więcej”, powiedział Marek Gancarczyk z MPK Kraków. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.