Kolejne autobusy z panelami PV pojawiły się na ulicach Krakowa




Miasto Kraków sukcesywnie wzbogaca swoja flotę autobusową o pojazdy przyjazne środowisku. Jedną z takich inicjatyw jest wyposażenie w panele fotowoltaiczne kolejnych sześciu autobusów przegubowych. Szerzej na temat tego projektu wypowiedział się Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie.

„To jest projekt, który realizujemy już tak naprawdę od 2015 r., bo to właśnie w 2015 r. pierwsze dwa autobusy korzystające z energii słonecznej wyjechały na krakowskie ulice. Pomysł wziął się stąd, że MPK Kraków cały czas szuka takich rozwiązań, które będą sprawiały, że nasze autobusy będą bardziej przyjazne dla środowiska. Korzystanie z energii słonecznej sprawia, że takie autobusy zużywają mniej paliwa oraz mniej korzystają z oleju napędowego, [co sprawia, że] oszczędzamy koszty. Przede wszystkim takie autobusy wyposażone w panele fotowoltaiczne po prostu wytwarzają mniej zanieczyszczeń do atmosfery”, zauważył Marek Gancarczyk.

Panele fotowoltaiczne zostały zamontowane na dachach autobusów. Takie umiejscowienie było możliwe za sprawą skorzystania z innowacyjnych paneli, które zostały wytworzone bez użycia szkła. Dzięki takiemu zabiegowi całość instalacji zyskała odporność na niesprzyjające warunki atmosferyczne i zwiększoną odporność na przeciążenia. Nowe panele zamontowane na dachach krakowskich autobusów uruchamiają się automatycznie, zgodnie z bieżącymi potrzebami. Wyłączają się, kiedy ich akumulatory są w pełni naładowane oraz automatycznie załączają się, kiedy akumulatory się wyczerpują. Powyższe rozwiązanie nie tylko zwiększa efektywność energetyczną całego systemu, ale sprawia również, że zmniejsza się ilość zużywanego paliwa.

Energia wytworzona przez ogniwa fotowoltaiczne posłuży do zasilania urządzeń znajdujących się wewnątrz pojazdu. Dzięki niej będzie można zasilić automaty biletowe, kasowniki, tablice elektroniczne wyświetlające trasę przejazdu oraz oświetlenie wewnętrzne. Korzystanie z energii wygenerowanej dzięki promieniom słonecznym sprawi, że ograniczona zostanie nadmierna emisja szkodliwych substancji.

„Autobusy kursują na różnych liniach obsługiwanych autobusami przegubowymi i oczywiście te nasze działania, które spowodowały, że na autobusach pojawiły się panele fotowoltaiczne, będą kontynuowane. Mamy w planach, by takich autobusów było jeszcze więcej”, powiedział Marek Gancarczyk z MPK Kraków.

Dodaj komentarz


Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Mogą Ci się także spodobać

Fotowoltaika receptą na smog? Mocne uderzenie od Lidera Rynku

Rocznie z powodu smogu umiera 45 tys. osób. To jest fakt. Jeżeli nie zaczniemy działać, wynik ten będzie jeszcze wyższy, a straty, także finansowe, wzrosną. Najbardziej niebezpieczne dla ludzkiego organizmu są pyły zawieszone PM10 i PM2,5. Cząstki PM10 z łatwością docierają do górnych dróg oddechowych, a następnie do płuc, a pył PM2,5 jest na tyle mały, że może przenikać do krwi.