Kolejne autobusy z panelami PV pojawiły się na ulicach Krakowa

Miasto Kraków sukcesywnie wzbogaca swoja flotę autobusową o pojazdy przyjazne środowisku. Jedną z takich inicjatyw jest wyposażenie w panele fotowoltaiczne kolejnych sześciu autobusów przegubowych. Szerzej na temat tego projektu wypowiedział się Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie.

„To jest projekt, który realizujemy już tak naprawdę od 2015 r., bo to właśnie w 2015 r. pierwsze dwa autobusy korzystające z energii słonecznej wyjechały na krakowskie ulice. Pomysł wziął się stąd, że MPK Kraków cały czas szuka takich rozwiązań, które będą sprawiały, że nasze autobusy będą bardziej przyjazne dla środowiska. Korzystanie z energii słonecznej sprawia, że takie autobusy zużywają mniej paliwa oraz mniej korzystają z oleju napędowego, [co sprawia, że] oszczędzamy koszty. Przede wszystkim takie autobusy wyposażone w panele fotowoltaiczne po prostu wytwarzają mniej zanieczyszczeń do atmosfery”, zauważył Marek Gancarczyk.

Panele fotowoltaiczne zostały zamontowane na dachach autobusów. Takie umiejscowienie było możliwe za sprawą skorzystania z innowacyjnych paneli, które zostały wytworzone bez użycia szkła. Dzięki takiemu zabiegowi całość instalacji zyskała odporność na niesprzyjające warunki atmosferyczne i zwiększoną odporność na przeciążenia. Nowe panele zamontowane na dachach krakowskich autobusów uruchamiają się automatycznie, zgodnie z bieżącymi potrzebami. Wyłączają się, kiedy ich akumulatory są w pełni naładowane oraz automatycznie załączają się, kiedy akumulatory się wyczerpują. Powyższe rozwiązanie nie tylko zwiększa efektywność energetyczną całego systemu, ale sprawia również, że zmniejsza się ilość zużywanego paliwa.

Energia wytworzona przez ogniwa fotowoltaiczne posłuży do zasilania urządzeń znajdujących się wewnątrz pojazdu. Dzięki niej będzie można zasilić automaty biletowe, kasowniki, tablice elektroniczne wyświetlające trasę przejazdu oraz oświetlenie wewnętrzne. Korzystanie z energii wygenerowanej dzięki promieniom słonecznym sprawi, że ograniczona zostanie nadmierna emisja szkodliwych substancji.

„Autobusy kursują na różnych liniach obsługiwanych autobusami przegubowymi i oczywiście te nasze działania, które spowodowały, że na autobusach pojawiły się panele fotowoltaiczne, będą kontynuowane. Mamy w planach, by takich autobusów było jeszcze więcej”, powiedział Marek Gancarczyk z MPK Kraków.

Dodaj komentarz


You May Also Like

Rząd wystraszył się Unii i zmienił zdanie. Będą wiatraki i dekarbonizacja

Starsi Czytelnicy pamiętają pewnie zabawę z dawnego „Przekroju” pod tytułem „Wytęż wzrok i znajdź x szczegółów, którymi różnią się oba rysunki”. Wytężyliśmy się maksymalnie i poszukaliśmy różnic pomiędzy Krajowym Planem na Rzecz Energii i Klimatu przesłanym Brukseli oraz Polityką Energetyczną Państwa 2040 przeznaczoną na użytek krajowy. Okazało się, że w kilku punktach istotnie się różnią.

Chiny rosną w siłę, eksporterzy ropy tracą na znaczeniu

Chiny pełnią wiodącą rolę w dziedzinie energii odnawialnej i są obecnie największym na świecie producentem, eksporterem i instalatorem paneli słonecznych, turbin wiatrowych, baterii i pojazdów elektrycznych – tak wynika z najnowszego raportu Globalnej Komisji Geopolitycznej Przemian Energii, zaprezentowanego 11 stycznia w Abu Zabi. Na znaczeniu tracą liderzy rynku energetycznego opartego na paliwach kopalnych.