Wiadomości OZE PSPA: O 100% wzrosła liczba rejestracji samochodów elektrycznych w ujęciu rok do roku 18 czerwca 2019 Wiadomości OZE PSPA: O 100% wzrosła liczba rejestracji samochodów elektrycznych w ujęciu rok do roku 18 czerwca 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Po polskich drogach porusza się już blisko 5,9 tys. samochodów elektrycznych. Mogą one korzystać z ponad 694 stacji ładowania – wynika z danych z Licznika elektromobilności, uruchomionego i aktualizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Z analiz wynika, że od stycznia do maja tego roku liczba rejestracji elektrycznych samochodów osobowych w Polsce wzrosła o 100% w porównaniu do analogicznego okresu w 2018 r. Reklama Z danych obrazujących sytuację na koniec maja tego roku wynika, że w Polsce zarejestrowanych było 5 889 elektrycznych samochodów osobowych. Blisko dwie trzecie z tej liczby stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles). Pozostała część to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Podział polskiego rynek elektromobilności w sektorze samochodów osobowych wynosi więc niezmiennie 63% do 37%. Według danych z Licznika elektromobilności do 314 sztuk zwiększył się też udział elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych. Oznacza to niemal trzykrotny wzrost w ujęciu rok do roku i świadczy o rosnącej świadomości ekologicznej wśród przedsiębiorców. Z kolei skuterów i motocykli elektrycznych jeździ już po polskich drogach ponad 4 tysiące. Zarejestrowanych jest ponadto niemal 200 autobusów elektrycznych. Wzrost rejestracji elektryków w Polsce – Od stycznia do końca maja wzrosty odnotowano zarówno w segmencie elektrycznych samochodów osobowych (+ 100% r/r), jak i elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych (+170% r/r). To cieszy, jednak pamiętajmy, że liczba rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce wciąż pozostaje stosunkowo niska. Konieczne jest stymulowanie tego rynku i jak najszybsze uruchomienie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu – informuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. Co ważne, systematycznie zmniejsza się też problem dostępu do infrastruktury pozwalającej ładować samochody elektryczne. Na koniec maja tego roku w Polsce działały 694 stacje ładowania pojazdów elektrycznych i udostępniały one 1 259 punktów ładowania. Najwięcej z nich działa w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku i Szczecinie. Udział szybkich stacji ładowania prądem stałym (DC) wyniósł 35% i warto dodać, że systematycznie wzrasta. Licznik elektromobilności to wspólna inicjatywa PZPM i PSPA. Dzięki niemu każdy zainteresowany może się dowiedzieć, ile różnych rodzajów pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania. Dane pochodzą m. in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także z własnych badań i prowadzonych ewidencji. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.