Wiadomości OZE Solarna droga we Francji wielkim nieporozumieniem 26 sierpnia 2019 Wiadomości OZE Solarna droga we Francji wielkim nieporozumieniem 26 sierpnia 2019 Przeczytaj także OZE Przyszłość kryptowalut może być zielona? Ustawa Kryptowalutowa a energetyka Na początku grudnia br. prezydent Karol Nawrocki po raz kolejny wykorzystał swoje prawo weta na „Ustawie Kryptowalutowej”, która miała regulować rynek wirtualnych środków płatniczych. Oficjalnie przedstawionym powodem weta, który blokuje m.in. implementację unijnych przepisów, jest zbytnie rozbudowanie przepisów, co miałoby doprowadzić do „nadregulacji”. W cieniu politycznej awantury umyka jednak kluczowy wątek: ekologia. OZE Nowy KPEiK: miliardy inwestycji i niepewność offshore Ministerstwo Energii sfinalizowało prace nad dokumentem, który ma zadecydować o tempie zmian w polskiej energetyce, skali inwestycji i przyszłym miksie paliw. Zaktualizowany Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu pokazuje, na jakie technologie rząd chce postawić w pierwszej kolejności – od OZE i energetyki jądrowej po elektryfikację gospodarki – oraz wskazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej po 2030 roku może być wolniejszy, niż oczekuje branża. Wiele osób wiązało wielkie nadzieje z budową drogi fotowoltaicznej, którą oddano we Francji do użytku prawie trzy lata temu. Projekt uchodził za perspektywiczny i pionierski, a okazał się wielkim nieporozumieniem. Po stosunkowo krótkim czasie droga jest tak zdewastowana, że nie opłaca się jej remontować. Reklama Gdy w grudniu 2016 roku odsłonięto testową drogę solarną we Francji, Ministerstwo Środowiska określało ją jako „bezprecedensową”. To miała być pionierska technologia, która wyznaczy nowe trendy. Według urzędników droga o długości 1 km miała za darmo wytwarzać energię, zasilając sieć elektroenergetyczną w Tourouvre. Jest sierpień 2019, a urzędnicy są zgodni: droga okazała się fiaskiem. Słaba efektywność, jeszcze gorsza wytrzymałość Droga powstała z prawie trzech tysięcy metrów kwadratowych paneli fotowoltaicznych i kosztowała ok. 5 mln euro. To wciąż „śmieszne” liczby zważywszy, że według PricewaterhouseCoopers koszt 1 km autostrady w Polsce przekracza 9,5mln euro. Niemniej inwestycja była wysoce nieopłacalna. Obecnie droga fotowoltaiczna znajduje się w tak opłakanym stanie, że bezcelowa jest jej naprawa. Wytrzymałość i efektywność drogi okazały się niewystarczające. Nawet w szczytowym okresie osiągnęła pułap zaledwie 50% efektywności w porównaniu z prognozami. Zwykle było znacznie gorzej. Przy wdrażaniu projektu najwidoczniej nie uwzględniono kilku ważnych czynników: – region Normandii, w którym znajduje się Tourouvre, nie jest szczególnie słoneczny – tylko 44 dni w ciągu roku uchodzi za słoneczne, – burze mogą niszczyć ogniwa fotowoltaiczne, – liście znajdujące się na drodze ograniczają ilość wytwarzanej energii elektrycznej i w dodatku przyczyniają się do powstawania uszkodzeń, – nacisk ciężarówek i ciągników powodował uszkodzenia pomimo zabezpieczeń. Francja wywiesiła białą flagę. Kłopotliwa droga ma zostać rozebrana do końca roku. Swoją drogą 90 m drogi rozebrano już w maju 2018 roku. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.