Elektromobilność EBI chce inwestować w przemysł bateryjny 29 maja 2020 Elektromobilność EBI chce inwestować w przemysł bateryjny 29 maja 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Europejski Bank Inwestycyjny jest gotów przekazać wsparcie na rozwój przemysłu związanego z magazynowaniem energii bateriami do samochodów elektrycznych. Mowa o nawet miliardzie euro jeszcze w tym roku. Do tej pory na ten cel EBI przekazał 950 mln na inwestycje o łącznej wartości 4,7 mld €. Rozwój przemysłu bateryjnego na Starym Kontynencie wspiera Komisja Europejska. Do 2025 roku europejski rynek akumulatorów może osiągnąć wartość ćwierć miliarda euro, a popyt na tego typu urządzenia może wynieść nawet 200 GWh – 1/3 prognozowanego globalnego popytu. W chwili obecnej potencjał produkcyjny wynosi jednak około 50 GWh, tak jak w przypadku USA, podczas gdy w Azji mowa o 450 GWh. Reklama Inwestycje bateryjne w Polsce W tym roku, w marcu EBI przyznało między innymi 480 mln euro kredytu na rozbudowę fabryki LG Chem pod Wrocławiem. Dzięki temu wsparciu, placówka będzie mogła osiągnąć zdolności produkcyjne rzędu 35 GWh – ponad 500 tysięcy akumulatorów dla samochodów elektrycznych. LG Chem chce rozbudować swoje zdolności w naszym kraju nawet do 65 GWh. Miejsca pracy w przemyśle magazynów energii Zatrudnienie przy produkcji baterii w całej UE szacuje się na około 30 tys. ludzi w 14 krajach – większość znajduje się w Polsce. W minionym roku odnotowano u nas najwyższy eksport akumulatorów litowo-jonowych wśród wszystkich krajów członkowskich. Ten rezultat zawdzięczamy koreańskim firmom. Według obliczeń Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, w minionym roku doszło realizacji siedmiu dużych inwestycji o łącznej wartości ponad 7 mld złotych, dzięki którym pojawiło się 2,1 tys. nowych miejsc pracy. Inwestorami okazały się głównie koreańskie firmy – LG Chem, SK Hi-tech Battery Materials Poland, KET, Foosung, Enchem czy Nara Battery Engineering. Źródło: gramwzielone.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.