Na wodór Zawiązanie współpracy LOTOS i PSE 01 czerwca 2020 Na wodór Zawiązanie współpracy LOTOS i PSE 01 czerwca 2020 Przeczytaj także Na wodór Wodór bez paliwa. Lublin pokazuje luki w polskiej strategii transportu wodorowego Polska inwestuje miliardy w zeroemisyjny transport publiczny, a miasta chętnie kupują autobusy wodorowe, dzięki wysokim rządowym dotacjom. Jednak projekt z Lublina, który z dnia na dzień ogłosił upadłość, odsłania luki w zarządzaniu transportem wodorowym w Polsce. Chociaż samorządy dostają środki na zakup pojazdów – same muszą opłacić koszty paliwa, którego ceny i dostępność stają się kluczową barierą. OZE Magazyny energii w mieszkaniach są nieopłacalne. Co sprawia, że inwestycja się nie zwraca? Rosnące ceny energii elektrycznej sprawiają, że coraz więcej osób zaczyna interesować się magazynami energii jako sposobem na obniżenie rachunków za prąd. Na rynku pojawiają się firmy, które proponują sprzedaż magazynu do mieszkań lub domów pozbawionych własnych instalacji OZE. To ważne, by wiedzieć, jakie są koszty, zagrożenia i realne korzyści dla konsumentów, które mogą nie być tak atrakcyjne, jak je przedstawiają sprzedawcy. Dwie państwowe spółki – Grupa LOTOS oraz Polskie Sieci Elektroenergetyczne podpiszą list intencyjny o współpracy nad projektem dotyczącym elektrolizerów wodorowych. Grupa paliwowa już wcześniej podpisała inny list intencyjny z władzami Tczewa na dostawy wodoru dla autobusów. Reklama LOTOS chce wykorzystać elektrolizery, dzięki którym można rozłożyć wodę na wodór i tlen, we współpracy ze zmienną generacją energii elektrycznej wytwarzaną z OZE. “Włączenie ich w systemy energii odnawialnej stwarza wyjątkowe możliwości” – czytamy w komunikacie prasowym grupy paliwowej. – LOTOS aktywnie uczestniczy w realizacji Pakietu na Rzecz Czystego Transportu, którego zadaniem jest wzmocnienie bezpieczeństwa kraju w sektorze energii i ograniczenie zanieczyszczeń w transporcie. Dziś rozpoczynamy współpracę z PSE. Niedawno podpisaliśmy list intencyjny z Tczewem na realizację dostaw wodoru do napędu autobusów komunikacji miejskiej. To pokazuje, że konsekwentnie realizujemy strategię, zgodnie z którą chcemy umacniać swoją pozycję lidera w obszarze paliw nowej generacji – podkreślił Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS. Związek między wodorem, a OZE PSE może z kolei wykorzystać tę współpracę i jej wyniki do zapewnienia stabilizacji Krajowej Sieci Elektroenergetycznej, szczególnie w kontekście planowanego zwiększania udziału OZE w polskim miksie energetycznym. – Projekt Grupy LOTOS wpisuje się w szeroki kontekst zachodzących w energetyce zmian. PSE, jako operator systemu przesyłowego, są szczególnie zainteresowane badaniem możliwości świadczenia usług systemowych przez elektrolizery i ich wpływem na pracę Krajowego Systemu Elektroenergetycznego, dlatego też naszą wiedzą chcemy wspierać tego typu inicjatywy – komentuje Eryk Kłossowski, prezes Zarządu PSE SA. Strategiczne plany na wodór w LOTOSIE LOTOS realizuje projekt „Pure H2”, który otrzymał dofinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Przewidziano w nim wybudowanie instalacji do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwóch stacji tankowania tego paliwa wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T w Gdańsku i Warszawie. Te inicjatywy mają przełożyć się w szerszej perspektywie na strategię paliw alternatywnych koncernu. Obecnie trwają poszukiwania partnera do współpracy. Po uwzględnieniu zasobów i kompetencji spółki, potencjału rynku oraz uwarunkowań zewnętrznych, jego zadaniem będzie dokonanie dogłębnej analizy i identyfikacji najbardziej atrakcyjnych kierunków rozwoju w segmencie paliw alternatywnych w perspektywie do 2030 roku. Źródło: lotos.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.