Wiadomości OZE Elektrobusy receptą na czyste powietrze w Warszawie 19 maja 2017 Wiadomości OZE Elektrobusy receptą na czyste powietrze w Warszawie 19 maja 2017 Przeczytaj także Polska Zielone miliardy przepadły – NIK ujawnia szokujące fakty Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła raport, z którego wynika, że ponad 70 mld złotych ze sprzedaży ETS-ów… rozpłynęło się w ogólnym budżecie państwa. Kontrola wykazała nieprawidłowości w systemie raportowania do KE, procedowaniu wniosków w ramach programu “Mój Prąd” i brak kontroli wewnętrznych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Elektromobilność Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Samochody spalinowe zostały wycofane ze sprzedaży, a elektryki cieszą się rekordowym zainteresowaniem. Szacuje się, że już w 2025 roku po ulicach Norwegii będą jeździły tylko bezemisyjne pojazdy. Sytuacja ta jest wynikiem sprzyjającej polityki państwa, która uczyniła zielony transport wyjątkowo opłacalnym. Coraz większa liczba polskich miast decyduje się na wymianę taboru autobusowego i zastąpienie wysoko emisyjnej floty przez ekologiczne autobusy napędzane silnikami elektrycznymi. Po sfinalizowaniu umowy na zakup autobusów hybrydowych przez krakowskie MPK również stolica postanowiła pójść podobną drogą. Reklama Według planów przyjętych przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie do roku 2020 po stolicy będzie poruszało się 160 autobusów napędzanych silnikami elektrycznymi. Jeszcze w tym roku na ulice Warszawy wyjedzie ich ponad 30. Konsorcjum Ursus SA, AMZ Kutno oraz Ursus Bus już w styczniu br. przekazały 10 sztuk elektrobusów wyposażonych m.in. w podwójny system ładowania – łącze plug-in oraz pantograf i napowietrzną ładowarkę. O elektrycznych autobusach Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, specjalnie dla portalu Świat OZE opowiada Adam Stawicki, rzecznik prasowy MZA Warszawa. Natomiast o elektrowni słonecznej na budynkach MZA i panelach fotowoltaicznych na dachach autobusów rozmawiamy z Antonim Mroczkiem, kierownikiem oddziału przewozów R1 Woronicza w MZA Warszawa. Zajezdnią bazową nowych elektrobusów, jakie w najbliższych latach zasilą warszawską flotę, będzie ta zlokalizowana na ulicy Redutowa. Miejsce postoju nie zostało wybrane przypadkowo, ponieważ właśnie tam będzie umiejscowionych ponad 100 stanowisk do ładowania pojazdów. Inną nowością na ulicach Warszawy, jaką zamierzają zafundować mieszkańcom stolicy władze MZA to aż 300 autobusów na gaz. Pierwsze testy autobusów o napędzie CNG wypadły na tyle obiecująco, że ustalono już zajezdnię bazową, która będzie zlokalizowana na Tarchominie. Należy wspomnieć, że MZA są jednym z liderów w Europie we wdrażaniu elektrycznej i niskoemisyjnej floty do obsługi komunikacji miejskiej. Poza zakontraktowanymi autobusami warszawskie przedsiębiorstwo komunikacyjne może poszczycić się również pozyskiwaniem zielonej energii z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachach hal obsługowych. Dzięki tak obranej strategii w sposób istotny zostanie zmniejszony problem smogu na ulicach Warszawy. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.