Elektromobilność Autobusy elektryczne pojawią się w Sosnowcu 01 grudnia 2016 Elektromobilność Autobusy elektryczne pojawią się w Sosnowcu 01 grudnia 2016 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu zamierza zakupić trzy nowe autobusy elektryczne – to kolejne tego rodzaju pojazdu w konurbacji katowickiej. Szacunkowa wartość tego zamówienia to około 6 milionów złotych. Reklama 29 listopada PKM w Sosnowcu ogłosiło przetarg na zakup trzech elektrycznych autobusów oraz systemu ich ładowania. Pojazdy te kupowane są w ramach projektu unijnego o wartości niemalże 130 milionów złotych. W ramach tego projektu PKM kupiło już 78 nowych pojazdów, z czego 35 to autobusy wyposażone w silnik hybrydowy, dołączą one do dwóch hybrydowych Solarisów, z jakich korzysta Sosnowiecki przewoźnik. W specyfikacji zamówienia w przetargu zapisano m.in. wymóg gwarantowanego zasięgu autobusów – 120 km – oraz długość autobusu – 12 metrów. W SIWZ znajdziemy też zapis, że autobus musi być napędzany silnikiem lub silnikami wyłącznie elektrycznymi, a napęd „musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla tak, aby możliwa była zgodna z rozkładem jazdy obsługa linii (…), na których operatorem jest zamawiający” – linie te zostały wymienione i opisane w dokumentacji przetargowej. Czytając specyfikację dalej znaleźć w niej można zapis, że autobus musi być zasilany z akumulatora wbudowanego w pojazd, ale jego technologia jest dowolna, SIWZ uwzględnia wykorzystanie „akumulatorów trakcyjnych lub superkondensatorów lub też innych urządzeń służących do magazynowania energii elektrycznej”, jak czytamy w dokumentacji. Dodatkowo, dostawca ma udzielić Sosnowieckiego przewoźnikowi autoryzację do serwisowania autobusów i zapewnić dostęp do części, których nie można naprawiać we własnym serwisie. W ramach przetargu dostawca ma także dostarczyć specjalistyczny sprzęt do napraw i konserwacji pojazdów do stacji obsługi PKM. Oprócz Sosnowca, spółki z Katowic i Gliwic testowały niedawno autobusy elektryczne firmy Solaris. Oprócz tych miast, PKM w Jaworznie także testuje (już od czterech lat) autobusy elektryczne m.in. we współpracy z Tauronem. Przewoźnik ten planuje realizację wartego 60 milionów projektu na zakup taboru elektrycznego z dofinansowaniem UE. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.