Wiadomości OZE Zielony zwrot i cyfryzacja na europejskiej kolei 07 kwietnia 2022 Wiadomości OZE Zielony zwrot i cyfryzacja na europejskiej kolei 07 kwietnia 2022 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Europejski program rozwoju kolei Europe’s Rail skupia się na cyfryzacji i budowaniu zrównoważonego rozwoju w tym sektorze transportu. Firmy Talgo i Indra podpisały strategiczne porozumienie, w ramach którego mają rozwijać nowe technologie na kolei. Reklama Europejska kolej nowoczesna Europe’s Rail to nowe europejskie partnerstwo nawiązane w ramach rozwijania innowacji w zakresie kolei (wcześniej znane jako Shift2Rail). Misją obecnego programu jest wspieranie zintegrowanej sieci kolejowej o jak najlepszych parametrach technologicznych, gospodarczych i środowiskowych. System ma też zapewniać satysfakcję podróżującym oraz przedsiębiorcom i firmom. W puli programu jest 1,2 miliarda euro. Transformacja na kolei to część Europejskiego Zielonego Ładu, który zakłada znaczne przemiany w sektorach budownictwa, transportu, energetyki i innych obszarach gospodarki oraz życia codziennego. Zielony Ład oznacza rozwój zielonych, niskoemisyjnych technologii, bazujących w dużej mierze na cyfryzacji, tzw. Cyfrowej Dekadzie UE. Czytaj też: fotowoltaika na forach Celem Europejskiego Zielonego Ładu jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Postanowienia te zawarto też w pakiecie Fit for 55, który wyznacza cele w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Cyfrowa Dekada wyznacza z kolei drogę do cyfryzacji i automatyzacji. Wodór i autonomiczne pociągi na polskiej kolei Zielone tory Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności na kolei ma uczynić Europę konkurencyjną pod względem tej formy transportu na tle innych państw. IoT (Internet of Things), satelitarny system ERTMS, big data, sztuczna inteligencja, inteligentna konserwacja, inteligentne platformy, elektryfikacja i wodór to hasła towarzyszące transformacji kolei. Oprócz nich Europe’s Rail zakłada wprowadzenie na tory pociągów autonomicznych. W ramach Europe’s Rail (EU-Rail) producent szyn Talgo i firma konsultingowa Indra podpisały strategiczne porozumienie. Firmy zostały dzięki temu członkiem-założycielem programu innowacji kolejowych w Europie. Będą również zasiadać w radzie zarządzającej i zajmą się rozwijaniem kolejowych innowacji w transporcie kolejowym UE. W planach jest zapewnienie nowej komunikacji na obszarach o słabym lub zerowym zasięgu kolei. Pociąg nieskończoności – pierwsza zeroemisyjna elektryczna kolej zasilana siłą grawitacji źródło: shift2rail.org, railway-news.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.