Wiadomości OZE Autonomicznym pociągiem na francuską prowincję 16 sierpnia 2021 Wiadomości OZE Autonomicznym pociągiem na francuską prowincję 16 sierpnia 2021 Przeczytaj także Energetyka Czy to detronizacja litu w branży baterii? Naukowcy opracowali baterię sodową zdolną do naładowania w kilka sekund Od lat producenci akumulatorów bez powodzeń poszukiwali techniki umożliwiającej ekspresowe naładowanie baterii. Dziś wydaje się to bliższe niż kiedykolwiek wcześniej. … Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Lekki, nowoczesny, tani w użytkowaniu i ekologiczny. We Francji zaprojektowano autonomiczny pociąg pasażerski ładowany energią słoneczną Ecotrain. Czy ten pomysł zjedna sobie więcej fanów niż słynny TGV? Reklama Zmniejszając koszty Ecotrain ma kursować po torach południowej Francji w rejonie Oksytanii. Rząd Francji wsparł już dwa projekty w tym regionie: Ecotrain i Ferromobile. Oba dotyczą rozwoju lekkich pociągów pasażerskich oraz budowy nowej infrastruktury kolejowej na odleglejszych terenach wiejskich, co ma przyczynić się do zmniejszenia kosztów eksploatacji i utrzymania taboru. Zaletą tych rozwiązań jest niezależność, bowiem pociągi nie bazują na sieci głównej. Bateria ładowana energią słoneczną Ecotrain posiada baterie zasilane energią wygenerowaną przez ogniwa słoneczne. Ładowanie akumulatorów miałoby odbywać się na stacji lub podczas postojów. Autonomiczny pociąg, czyli inaczej mówiąc samosterujący, powinien pomieścić ok. 30 osób jednorazowo. Podobnie, jak w przypadku innego pociągu Taxirail (kursującego w Normandii), Ecotrain mógły poruszać się po obszarach odległych od konwencjonalnej sieci głównej. Nowe technologie udoskonalają kolej Nowoczesność na wiejskich terenach Oprócz pasażerskiej wersji, w Oksytanii testom zostanie poddana wersja towarowa – Microfret. Co więcej, oba pociągi mogłyby kursować integralnie, poruszać się blisko siebie bez żadnych zakłóceń. Ta metoda zwana jest platooningiem i w transporcie oznacza sposób prowadzenia grupy pojazdów razem. W transporcie drogowym ma to na celu zwiększenie przepustowości dróg. Budową lokomotyw oraz pojazdów, służących do utrzymywania porządku na torach zajmuje się między innymi firma Socofer. Spodziewana data wjazdu pojazdów na tory to 2025 lub 2026 rok. Wodór i autonomiczne pociągi na polskiej kolei źródło: railjournal.com, fot. unsplash.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.