Autonomicznym pociągiem na francuską prowincję

Lekki, nowoczesny, tani w użytkowaniu i ekologiczny. We Francji zaprojektowano autonomiczny pociąg pasażerski ładowany energią słoneczną Ecotrain. Czy ten pomysł zjedna sobie więcej fanów niż słynny TGV?

Zmniejszając koszty

Ecotrain ma kursować po torach południowej Francji w rejonie Oksytanii. Rząd Francji wsparł już dwa projekty w tym regionie: Ecotrain i Ferromobile. Oba dotyczą rozwoju lekkich pociągów pasażerskich oraz budowy nowej infrastruktury kolejowej na odleglejszych terenach wiejskich, co ma przyczynić się do zmniejszenia kosztów eksploatacji i utrzymania taboru. Zaletą tych rozwiązań jest niezależność, bowiem pociągi nie bazują na sieci głównej.

Bateria ładowana energią słoneczną

Ecotrain posiada baterie zasilane energią wygenerowaną przez ogniwa słoneczne. Ładowanie akumulatorów miałoby odbywać się na stacji lub podczas postojów. Autonomiczny pociąg, czyli inaczej mówiąc samosterujący, powinien pomieścić ok. 30 osób jednorazowo. Podobnie, jak w przypadku innego pociągu Taxirail (kursującego w Normandii), Ecotrain mógły poruszać się po obszarach odległych od konwencjonalnej sieci głównej. 

Nowoczesność na wiejskich terenach

Oprócz pasażerskiej wersji, w Oksytanii testom zostanie poddana wersja towarowa – Microfret. Co więcej, oba pociągi mogłyby kursować integralnie, poruszać się blisko siebie bez żadnych zakłóceń. Ta metoda zwana jest platooningiem i w transporcie oznacza  sposób prowadzenia grupy pojazdów razem. W transporcie drogowym ma to na celu zwiększenie przepustowości dróg.

Budową lokomotyw oraz pojazdów, służących do utrzymywania porządku na torach zajmuje się między innymi firma Socofer. Spodziewana data wjazdu pojazdów na tory to 2025 lub 2026 rok.

źródło: railjournal.com, fot. unsplash.com