Energia wiatrowa Pierwszy na świecie morski klaster wodorowy na farmie wiatrowej 14 lipca 2022 Energia wiatrowa Pierwszy na świecie morski klaster wodorowy na farmie wiatrowej 14 lipca 2022 Przeczytaj także Na wodór Wodór bez paliwa. Lublin pokazuje luki w polskiej strategii transportu wodorowego Polska inwestuje miliardy w zeroemisyjny transport publiczny, a miasta chętnie kupują autobusy wodorowe, dzięki wysokim rządowym dotacjom. Jednak projekt z Lublina, który z dnia na dzień ogłosił upadłość, odsłania luki w zarządzaniu transportem wodorowym w Polsce. Chociaż samorządy dostają środki na zakup pojazdów – same muszą opłacić koszty paliwa, którego ceny i dostępność stają się kluczową barierą. Energia wiatrowa Bałtyk jako magazyn CO₂. Czy Polska wykorzysta potencjał CCS na morzu? Eksperci oceniają, że wytypowane podmorskie struktury geologiczne na Bałtyku mogą w przyszłości pomieścić znaczące ilości CO₂ z polskiego przemysłu energochłonnego. W związku z rosnącym zainteresowaniem technologią CCS oraz zmianami w regulacjach offshore pojawia się realna szansa na rozwój podmorskich magazynów CO₂ w Polsce, wpisujących się w globalny trend wykorzystania morskich formacji geologicznych. Jeśli szwedzki koncern energetyczny Vattenfall wygra jesienny przetarg, zbuduje pierwszy na świecie klaster wodorowy w ramach morskiej farmy wiatrowej. Wodór ma być wytwarzany bezpośrednio na farmie zlokalizowanej na Morzu Północnym. Reklama Pierwszy na świecie morski klaster wodorowy Produkcja wodoru na Morzu Północnym to cel szwedzkiej firmy Vattenfall. W elektrolizery zostaną wyposażone trzy turbiny wiatrowe. Wytwarzany przez nie wodór będzie transportowany rurociągiem do portu w Rotterdamie i tam wprowadzany do sieci wodorowej. Wodór będzie następnie transportowany do użytkowników siecią rurociągów – podobnie jak gaz ziemny. Wodór jest doskonałym paliwem, ponieważ jest lekki i wydajny. Zielony wodór można wytwarzać w sposób zrównoważony dla środowiska, wykorzystując energię słoneczną do jego ekstrakcji z wody. Spalanie wodoru nie emituje dwutlenku węgla, więc więc w znacznie mniejszym stopniu przyczynia się do globalnego ocieplenia. Wodór może być wykorzystywany do wytwarzania energii elektrycznej w systemach ogniw paliwowych, lub jako zwykłe paliwo użyteczne w procesach spalania. Zasada działania morskiego klastra wodorowego W klastrze wodorowym, który ma składać się z trzech turbin, na specjalnych platformach umieszczone zostaną zbiorniki. Pojemniki te wypełnią moduły elektrolizera, transformatory i baterie. Podczas pracy w tandemie zbiorniki umożliwiają zamianę energii elektrycznej wytworzonej w turbinach wiatrowych na wodór. Planowana łączna moc klastra to 45 MW. – Chcemy pokazać, że kolejny krok jest już w zasięgu ręki i że możemy produkować wodór na morzu na dużą skalę”. (…) Turbiny wodorowe będą ostatecznie samowystarczalne, więc nie będzie potrzeby podłączania ich do sieci elektrycznej – wyjaśnia Daan Van Eijkel, kierownik projektu w Vattenfall odpowiedzialny zbliżający się przetarg. Toyota wprowadza przenośne pojemniki na wodór. Jakie mają zastosowania? źródło: group.vattenfall.com, zdj. główne – Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.