Wiadomości OZE Tramwaje napędzane wodorem oczyszczą powietrze w chińskich miastach? 21 listopada 2016 Wiadomości OZE Tramwaje napędzane wodorem oczyszczą powietrze w chińskich miastach? 21 listopada 2016 Przeczytaj także Smog Smog w uzdrowiskach. Raport NIK ujawnia wieloletnie przekroczenia norm Alarmujące dane dotyczące jakości powietrza w polskich uzdrowiskach z lat 2018-2022 pokazują, że smog pozostaje jednym z najpoważniejszych nierozwiązanych problemów środowiskowych w Polsce. Raporty pokazują, że nawet gminach o statusie leczniczym kuracjusze oddychali powietrzem zanieczyszczonym na poziomie porównywalnym do wielu gmin niespełniających norm jakości powietrza. Chociaż rząd przekonuje o sukcesie programu Czyste Powietrze, dzisiejszy smog, z którym borykają się polskie gminy świadczy czymś przeciwnym. Smog Dzień Czystego Powietrza bez powodów do świętowania. Raport GIOŚ kontra rządowe deklaracje Dzień Czystego Powietrza miał być okazją do podsumowania postępów w walce ze smogiem, ale najnowsze komunikaty rządu i reakcje społeczne pokazują raczej rosnący rozdźwięk między deklaracjami a rzeczywistością. Z jednej strony mamy raporty i statystyki, z drugiej doświadczenia beneficjentów programu Czyste Powietrze – napięcia wokół wypłat i narastające poczucie braku odpowiedzialności za efekty. W takiej atmosferze trudno mówić o świętowaniu, a kluczowe pytanie przestaje brzmieć „ile środków uruchomiono”, a zaczyna: „czy to realnie poprawia jakość powietrza i poczucie bezpieczeństwa ludzi?” Chiny od lat zajmują niechlubne pierwsze miejsce pod względem wytwarzanych zanieczyszczeń. W 2014 roku powietrze aż w 90% chińskich miast nie spełniało wymogów bezpieczeństwa. Pomimo starań ilość najbardziej szkodliwych dla zdrowia zanieczyszczeń – PM 2.5 (zanieczyszczenia o średnicy nie większej niż 2.5 mikrometra) przekraczana jest prawie trzykrotnie. Reklama Poza oczywistym źródłem jakim jest chiński przemysł, również transport odpowiada za znaczną ilość produkowanych zanieczyszczeń. Rozwiązaniem problemu w tym sektorze może okazać się przedstawiony w zeszłym roku przez chińską firmę Sifang tramwaj w pełni napędzany wodorem. Prace nad projektem trwały dwa lata, w efekcie powstał tramwaj mający osiągać prędkość 70 km/h mogący pomieścić 380 pasażerów o długości 35.2m. Czas niezbędny do zatankowania tramwaju to zaledwie 3 minuty, a zasięg jaki może pokonać na jednym tankowaniu wynosi 100 km co w zupełności wystarcza biorąc pod uwagę zastosowanie go w miejskim transporcie. Jedynym produktem powstającym podczas pracy pojazdu jest woda, dzięki utrzymywaniu temperatury ogniw poniżej 100 ̊C nie emituje on tlenków azotu. Pierwsza linia wykorzystująca tramwaje firmy Sifang została otwarta w marcu bieżącego roku w mieście Quigdao. Mierząca 8.8km trasa jest pierwszą z trzech planowanych w dystrykcie Chengyang. Przez część trasy tramwaj wspierany jest przy wykorzystaniu przewodów trakcyjnych 750 V DC, jednak poza tym odcinkiem porusza się polegając jedynie na ogniwach zasilanych wodorem. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.