Elektromobilność 166 punktów ładowania dla elektrycznych osobówek, tyle samo dla TIR-ów. GDDKiA ujawnia plany 25 października 2023 Elektromobilność 166 punktów ładowania dla elektrycznych osobówek, tyle samo dla TIR-ów. GDDKiA ujawnia plany 25 października 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. W poniedziałek, 23 października, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zorganizowała spotkanie z przedstawicielami branży elektromobilnej. Podczas wydarzenia zaprezentowała plany budowy sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W sumie ma powstać 166 lokalizacji dla samochodów osobowych i 166 dla ciężarówek. Reklama 332 stacje ładowania przy polskich autostradach i drogach krajowych Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA, stacje ładowania aut elektrycznych mają pojawić się w 166 lokalizacjach. 145 z nich to punkty MOP, a pozostałe 21 – parkingi. 112 stacji będzie się mieścić po dwóch stronach drogi, 49 po jednej stronie drogi, a 5 na parkingach umieszczonych po jednej stronie drogi, ale obsługujących dwa kierunki jazdy. Moc pojedynczej strefy ma w 2025 wynieść 400 kW, a w 2027 wzrosnąć do 600 kW. Szczegółową lokalizację można zobaczyć na poniższej mapie: Źródło: twitter.com/GDDKiA Kolejne 166 stacji ładowania będzie przeznaczonych dla elektrycznych samochodów ciężarowych. Zgodnie z planami GDDKiA wszystkie mają powstać do 2030 roku. W 2025 ma być ich już 29. Szczegóły można sprawdzić na poniższej mapie: Ziobro interweniuje ws. samochodów spalinowych. Czy jest w stanie cokolwiek zdziałać? Źródło: twitter.com/GDDKiA Ułatwienia dla powstawania ładowarek prywatnych Powyższe dane dotyczą tylko stacji ładowania powstałych z inicjatywy GDDKiA. Widoczne na powyższych mapach punkty mają być również uzupełnione o ładowarki prywatne. Krajowa instytucja planuje uproszczenie procedury dzierżawy miejsca na takich stacjach. Na spotkaniu omawiane były planowane postępowania przetargowe sieci TEN-T. Rozbudowa sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych jest w Polsce koniecznością. Ilość “elektryków” w naszym kraju stale się powiększa. Według danych Licznika Elektromobilności z września tego roku po polskich drogach jeździ w sumie 45,2 tysiąca aut osobowych z napędem całkowicie elektrycznym. “Hybrydy” typu plug-in to kolejne 42,5 tysiąca, z kolei elektrycznych samochodów dostawczych jest w kraju przeszło 5 tysięcy sztuk. Pojazdy te można naładować w ogólnodostępnych stacjach, których aktualnie jest 3068. Część z nich jest również darmowa. – Więcej o danych związanych z polską elektromobilnością pisaliśmy tu: Prawie 50 tys. samochodów całkowicie elektrycznych jeździ po polskich drogach – A wykaz darmowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych znajdziesz tu: Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych. Gdzie naładować elektryka bez opłat? Źródło: X: GDDKiA, chip.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.