Elektromobilność Co dalej z Izerą? Znamy wyniki audytu 17 maja 2024 Elektromobilność Co dalej z Izerą? Znamy wyniki audytu 17 maja 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. W 2016 roku rząd Prawa i Sprawiedliwości szumnie zapowiadał start projektu Izera. Powołana została spółka ElectroMobility Poland, która miała być odpowiedzialna za stworzenie pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. Minęło 8 lat, a pojazdy do tej pory nie wyjechały z fabryki w Jaworznie. Nowa ekipa rządząca przeprowadziła jednak audyt, do którego wyników dotarli dziennikarze Wirtualnej Polski. Reklama Czy Polska doczeka się własnego auta elektrycznego? O tym co dalej z projektem Izera pisaliśmy około miesiąca temu. Wtedy to Borys Budka, wówczas minister aktywów państwowych, mówił, że projekt powinien być kontynuowany. Jan Szyszko, wiceminister w resorcie funduszy i polityki regionalnej sugerował, że projekt może równie dobrze przybrać inną formę. Sugerował, że być może zamiast samochodów osobowych z fabryki w Jaworznie wyjadą hulajnogi lub ciężarówki. Potwierdzone zostało również, że Komisja Europejska wydała wstępną zgodę na to, aby nowy projekt z obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę. Do tej pory w Izerę zainwestowano 262 mln złotych. Środki te pokryły głównie wstępne kontrakty z chińską firmą Geely, która miała zapewnić pierwszemu polskiemu elektrykowi wsparcie technologiczne. Zapowiedzi były szumne – w 2016 roku Mateusz Morawiecki zapowiadał, że do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych. Część z nich miały stanowić właśnie rodzime Izery. Jak wspomnieliśmy wyżej, Ministerstwo Aktywów Państwowych w postaci Borysa Budki (którego niedawno na stanowisku szefa resortu zastąpił Jakub Jaworowski) chce kontynuacji projektu, jednak najpierw spółka ElectroMobility Poland miała przejść gruntowny audyt. Ten właśnie niedawno się zakończył, a Wirtualna Polska dotarła do części jego wyników. Już niedługo dopłaty do używanych samochodów elektrycznych? Wyniki audytu pozytywne. Kiedy zapadnie decyzja? Audyt przygotowały firmy Kearney (część komercyjno-technologiczna) oraz PAC Group (część techniczna). Według WP wyniki tych kontroli wypadły pozytywnie, a audytorzy doszli do wniosku, że cały projekt powinien być kontynuowany. Dziennikarze poprosili ElectroMobility Poland o komentarz. Władze spółki zapewniły, że dokumenty z wynikami audytu zostały przekazane odpowiednim “przedstawicielom administracji państwowej”. – Wykonane prace analityczne, przedstawiona dokumentacja oraz wyniki dotychczasowych audytów i kontroli stanowią podstawę dla rzetelnej oceny projektu i umożliwią podjęcie kierunkowych decyzji właścicielskich – czytamy w oświadczeniu spółki cytowanym przez WP. Chociaż jest jak najbardziej pozytywny jeśli chodzi o kontynuacje projektu Izera, to nie obyło się bez zastrzeżeń. Te dotyczyły głównie harmonogramu, który według kontrolerów jest możliwy do realizacji, ale bardzo napięty. Według aktualnego założenia spółki w 2026 roku ma wystartować produkcja pierwszego modelu. W pierwszej fazie zakład w Jaworznie miałby produkować 150 tysięcy sztuk samochodów rocznie, a docelowo – 300 tysięcy. Czy władze zaufają ocenie audytorów i projekt Izera faktycznie będzie kontynuowany? Według wiceministra aktywów państwowych Roberta Kropiwnickiego decyzja ma zapaść w ciągu najbliższych dwóch-trzech tygodni. – Czytaj także: Nowe unijne przepisy dla samochodów ciężarowych. Potrzeba dekarbonizacji sektora Źródło: wp.pl, energetyka24.com Fot. Canva (SeventyFour), Izera Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.