Elektromobilność Elektryczny tir naładowany w pół godziny. Nadchodzi rewolucja w elektromobilności 06 sierpnia 2024 Elektromobilność Elektryczny tir naładowany w pół godziny. Nadchodzi rewolucja w elektromobilności 06 sierpnia 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Konglomerat złożony z niemieckich firm i uczelni zaprezentował w piątek (02.08) nową ładowarkę do elektrycznych samochodów ciężarowych. To pierwsze urządzenie wykonane w technologii Megawatt Charging System (MCS), która w przyszłości ma umożliwić ładowanie pojazdów z mocą nawet 3,75 MW. Podczas prezentacji samochód ciężarowy udało się naładować w około pół godziny. Reklama Pełne ładowanie tira w 30 minut. Nowa technologia prosto z Niemiec Projekt NEFTON to wspólna inicjatywa niemieckich uczelni (m.in. Uniwersytetu Technicznego w Monachium – TUM) oraz firm (MAN Truck & Bus, ABB E-mobility), której zadaniem jest stworzenie sieci szybkich ładowarek samochodów ciężarowych. 2 sierpnia przedstawiciele jednostek odpowiedzialnych za projekt zaprezentowały pierwszą ładowarkę stworzoną w technologii MCS. Jak twierdzą twórcy urządzenia, w przyszłości umożliwi ona ładowanie z mocą do 3,75 MW i natężeniem 3000 amperów (A). Na razie testowe urządzenie osiągnęło moc 700 kw i natężenie 1000 A. Mało w porównaniu z docelowymi parametrami, jednak to i tak przełom w dziedzinie elektromobilności. Współczesne punkty ładowania dostępne w powszechnym użyciu oferują bowiem w tym przypadku maksymalne wartości na poziomie 400 kW i 500 A, a więc niemal dwukrotnie mniej. Pilotażowa instalacja MCS o takich parametrach pozwoliła na załadowanie baterii samochodu ciężarowego marki MAN z 10% do 80% w około pół godziny. Jak twierdzą twórcy projektu NEFTON, po takim ładowaniu pojazd może ruszyć w trasę na 4,5 godziny. – W ramach NEFTON stworzyliśmy technologie, które umożliwią szybkie ładowanie e-ciężarówek mocą powyżej 1000 kW – mówi dr Frederik Zohm z MAN Truck & Bus. – Razem z naszymi partnerami zademonstrowaliśmy, że ciężarówki elektrycznie i ładowanie megawatowe to perfekcyjne połączenie dla wszechstronnej dekarbonizacji transportu drogowego. Technologia już tu jest. Teraz pora ruszyć z rozbudową sieci ładowania – podkreśla. Elektromobilność w Chinach: połowa aut kupionych w czerwcu to elektryki 30 tys. szybkich stacji ładowania w do końca dekady. Staną nie tylko w Niemczech Instytucje odpowiedzialne za NEFTON mają ambitne plany współpracy z politykami i inwestorami w celu stworzenia opartej na MCS sieci stacji ładowania. – Fakty naukowe są takie, że ciężarówki zasilane bateriami mają wydajność na poziomie 75%. To znacznie więcej niż pojazdy paliwowe z wynikiem 26% – mówi prof. Markus Lienkamp z TUM. – Jednakże infrastruktura, która jest potrzebna do efektywnego korzystania z elektrycznych ciężarówek, wciąż pozostawia wiele do życzenie na głównych szlakach transportowym – dodaje. Dlatego też NEFTON chce podjąć działania w celu budowy stacji ładującej o mocy 1 MW co 50 km wzdłuż głównych niemieckich autostrad. Tego typu siatka pozwoli na zaoszczędzenie czasu kierowców i zoptymalizuje ruch elektrycznych tirów. Prezes MAN Truck & Bus Alexander Vlaskamp zapowiedział, że instalacja ładowarek MCS nie obejmie tylko Niemiec. Według jego deklaracji, do 2030 roku w całej Europie tego typu obiektów będzie 30 000, z czego 4 000 znajdzie się u naszych zachodnich sąsiadów. – Czytaj także: Elektryczna ciężarówka sprawdziła się w terenie. Udany pilotaż ekologicznego rozwiązania Źródła: tum.de, press.mantruckandbus.com, chip.pl Fot. MAN Truck & Bus Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.