Elektromobilność Program “Mój rower elektryczny” zablokowany przez Europejski Bank Inwestycyjny. Czy powróci w tym roku? 03 lutego 2025 Elektromobilność Program “Mój rower elektryczny” zablokowany przez Europejski Bank Inwestycyjny. Czy powróci w tym roku? 03 lutego 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Program “Mój rower elektryczny” miał zostać uruchomiony w 2025 roku, jednak Europejski Bank Inwestycyjny nie wyraził zgody na finansowanie projektu z Funduszu Modernizacyjnego. Czy jest szansa na wznowienie dopłat w tym roku? Reklama Liczne uwagi do programu Program “Mój rower elektryczny” miał zachęcić Polaków do rezygnacji z aut spalinowych, na rzecz ekologicznych środków transportu. Dofinansowaniem miały zostać objęte pojazdy posiadające akumulator litowo-jonowy, wyprodukowane w Unii Europejskiej. 19 lipca 2024 roku zakończyły się konsultacje społeczne programu. Aktualnie trwają poszukiwania nowego źródła finansowania programu, ponieważ Europejski Bank Inwestycyjny nie wyraził zgody na wykorzystanie w tym celu Funduszu Modernizacyjnego. – EBI dotychczas nie zaakceptował tego obszaru do finansowania z Funduszu Modernizacyjnego, natomiast mamy możliwość ponownego zgłoszenia projektu programu w poprawionym kształcie w 2025 r. Równolegle prowadzimy prace nad optymalnym źródłem finansowania dla programu. W ostatecznym kształcie program „Mój rower elektryczny” zostanie opublikowany na dedykowanej stronie internetowej po określeniu ostatecznego źródła finansowania oraz przyjęciu przez Zarząd i Radę Nadzorczą NFOŚiGW – czytamy na stronie rządowej. Nowy program wsparcia elektromobilności – NaszEauto. Dopłat dla przedsiębiorców nie będzie Kiedy “Mój rower elektryczny” powróci? Poza uwagami EBI, do projektu zgłoszono 500 innych propozycji zmian, które w większości dotyczyły: konieczności rejestracji zakupionego w ramach programu roweru, wysokości dotacji, rozszerzenia wsparcia na używane pojazdy oraz zmiany okresu kwalifikowalności. Jak wynika z informacji podanych przez NFOŚiGW, najprawdopodobniej program wróci do konsultacji w lutym, w poprawionym kształcie. Dokument zostanie opublikowany po określeniu ostatecznego źródła finansowania oraz akceptacji przez Zarząd i Radę Nadzorczą NFOŚiGW. – Będziemy wracali z programem wsparcia rowerów elektrycznych, wiemy, że będzie to prawdopodobnie kwota 50 mln zł, a powinniśmy zakończyć konsultacje społeczne w I kwartale i program powinien być ogłoszony na początku drugiego kwartału – powiedział wiceprezes NFOŚiGW Paweł Augustyn. Przewidywane dopłaty wyniosą 2500 w przypadku roweru elektrycznego i 4500 w przypadku roweru cargo. Głównym celem jest wsparcie osób starszych oraz borykających się z wykluczenie transportowym, dla których przemieszczanie się tradycyjnym rowerem jest zbyt wymagające. Zobacz też: Zredukowali zanieczyszczenia o 40% w centrum, żeby zatruć przedmieścia Źródła: gov.pl, pap.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.