2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Biurokracja dławi elektromobilność. Program NaszEauto wypłacił tylko 11 dotacji w sierpniu

Biurokracja dławi elektromobilność. Program NaszEauto wypłacił tylko 11 dotacji w sierpniu

Do programu NaszEauto wpłynęło prawie 12 tys. wniosków, a w budżecie pozostało 1,2 mld zł. Mimo to realne wsparcie trafiło do niespełna 3% chętnych. Biurokratyczne bariery sprawiają, że ambitny plan wsparcia elektromobilności może nie spełnić zakładanych celów.

925x200 5
Reklama

Bariera 100 tysięcy elektryków przekroczona

Polacy coraz chętniej wybierają auta elektryczne. Świadczą o tym dane Polish EV Outlook Index – comiesięczne zestawienie prezentujące kluczowe statystyki dotyczące sektora elektromobilności w Polsce. Zgodnie z nimi pod koniec lipca 2025 roku łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 102 915 sztuk. 

Przekroczenie stutysięcznej bariery było możliwe dzięki zsumowaniu segmentu całkowicie elektrycznych aut osobowych – 93 761 zarejestrowanych egzemplarzy oraz całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych, których w Polsce zarejestrowano do tej pory do 9 371 sztuk. Wynik został nieznacznie poprawiony dzięki obecności w zestawieniu kilkuset pojazdów wodorowych

Wzrost udziału BEV w rynku nowych samochodów osobowych w lipcu 2025 roku wyniósł rekordowe 7,6%, co pokazuje, że zielona transformacja przyspiesza, a wraz z nią postępują inwestycje infrastrukturalne. Pod koniec lipca istniały w Polsce już ponad 10 tysięcy ogólnodostępnych stacji ładowania, co jest wzrostem o 42% w stosunku do poprzedniego roku. Najwięcej punktów ładowania zlokalizowanych jest w dużych miastach. Liderem jest Warszawa – 813 punktów, a kolejne miejsca zajmują Gdańsk – 354, Kraków – 315, Poznań – 308 oraz Szczecin – 298. 

NaszEauto w sierpniu 2025

Od początku istnienia programu złożono już 11 896 wniosków z nieco ponad trzy tysiące dotyczą wniosków o dofinansowanie kupna elektryka, a reszta stanowi wnioski o dotację do leasingu lub wynajmu długoterminowego. Przez ostatni miesiąc przybyło 2697 wniosków, co jest nieco większym wynikiem niż w lipcu (2497) i pokazuje, że liczba chętnych stale rośnie. Łączna kwota, o jaka ubiegają się beneficjenci to już prawie 367 milionów złotych, co oznacza, że wykorzystano już 22,66% dostępnych środków programu.

Statystyki pokazują niską efektywność programu po przeanalizowaniu liczby zatwierdzonych wniosków oraz wypłat. Od początku trwania programu zatwierdzonych zostało tylko 249 wniosków dla nabycia auta poprzez zakup oraz 375 dla nabycia w formie leasingu lub zakupu. Łącznie z obu kategorii pieniądze zostały wypłacone dla jedynie 347 beneficjentów. Oznacza to, że tylko 2,9% wnioskodawców otrzymało dotację. Wiemy także, że w sierpniu tylko o 11 osób powiększyło się grono kierowców, którzy wnioskowali o dofinansowanie do wynajmu auta elektrycznego.

Rodzi to poważne pytania o powody, dla których tak wolno rośnie liczba wypłat. Po pół roku od startu programu należało spodziewać się, że tempo rozpatrywania wniosków przyspieszy zarówno dzięki biegłości urzędników, jak i dzięki mniejszej liczbie błędów w formularzach. Publikowane przez NFOŚiGW statystyki pokazują, że problem nie leży w braku zainteresowania elektromobilnością w Polsce, ale po które nie nadąża za rosnącym zapotrzebowaniem.

Program NaszEauto

Jednym z kluczowych elementów wspierających rozwój elektromobilności w Polsce jest wprowadzony program “NaszEauto”, który zastąpił poprzedni program “Mój elektryk”. Program ma ułatwiać zakup nowoczesnych pojazdów na prąd i zwiększać ich obecność na polskich drogach.

Nabór wniosków w programie „NaszEauto” rozpoczął się 3 lutego 2025 roku. Program oferuje do 40 tys. zł wsparcia do zakupu, leasingu lub długoterminowego wynajmu nowych samochodów elektrycznych kategorii M1. Przeznaczono na ten cel 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO).  Bazowa wartość wsparcia to 18 750 zł.

Zobacz też: Najtańsze samochody elektryczne 2025 – ceny, modele i dopłaty NaszEauto

Źródła: NFOŚiGW, PEVO Index

Fot. Canva (Renato Rocca) 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.