Elektromobilność Amsterdam testuje autonomiczne łodzie elektryczne 18 czerwca 2021 Elektromobilność Amsterdam testuje autonomiczne łodzie elektryczne 18 czerwca 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Samoprowadzące się łodzie EV mają służyć do transportu ludzi i towarów po ponad 100-kilometrowych odcinkach malowniczych, holenderskich kanałów. W pełni automatyczne taksówki wodne pomogą usunąć zatory na zakorkowanych ulicach miasta, a nawet więcej. Reklama Eko i elektromobilność Malownicze kanały Amsterdamu od zawsze służyły jako drogi wodne i były używane do transportowania towarów. Te miejskie trasy mają łącznie ponad 100 km długości, dlatego są idealne do testowania autonomicznych i ekologicznych łodzi. Roboats są zaprojektowane do różnych zadań, m.in. do przewożenia pasażerów i zbierania śmieci. Łodzie rozwiązują też problem zatorów, które tworzą się w wąskich uliczkach na lądzie, ale i mogą poprawić bezpieczeństwo w portach. – Technologia autonomicznych pojazdów elektrycznych jest bardzo istotna w złożonych operacjach portowych. Jest tam wiele statków, dlatego trzeba znacznie poprawić tamtejsze bezpieczeństwo i to dzięki systemom autonomicznym […] – powiedział Stephan van Dijk, dyrektor ds. innowacji w instytucie w Amsterdamie. Studenci AGH zbudowali łodzie solarne Testy łodzi EV Projekt Roboat trwał pięć lat – podaje uczelnia MIT i dodaje, że pojazd przeszedł kilka etapów, polegających na stopniowym zwiększaniu jego długości. I tak osiągnął długość 4 metrów, zdolną do przewozu czterech pasażerów naraz. Zespół stworzył także algorytmy do nawigacji i sterowania łodzi, a także zmapował kanały miasta. Było to potrzebne ze względu na wzmożony ruch, jaki panuje w amsterdamskich kanałach. Projekt Roboat jest wynikiem współpracy Amsterdamskiego Instytutu Zaawansowanych Rozwiązań Metropolitalnych, Laboratorium Informatyki i Sztucznej Inteligencji Instytutu Technologii Massachusetts (CSAIL) oraz Senseable City Lab. Naukowcy zrzeszyli się w poszukiwaniu nowych sposobów przemieszczania się po drogach wodnych bez udziału człowieka. Konstrukcja autonomicznej łodzi to część większego projektu, który ma na celu zmniejszyć skalę przemieszczania się po lądzie, a zwiększyć udział transportu wodnego. Wodór i autonomiczne pociągi na polskiej kolei Kiedy na stałe? Chociaż łodzie znajdują się już w fazie testów, musi minąć kilka lat (2-4), zanim zostaną wystarczająco udoskonalone, aby wejść na stałe do użytku komercyjnego. – Chcemy mieć absolutną pewność, że możemy bezpiecznie poruszać się po kanałach Jednym z następnych kroków jest upewnienie się, że naprawdę poradzimy sobie z każdą sytuacją, jaką możemy napotkać w kanałach – powiedział inżynier mechatronik Rens Doornbusch. Chcesz wiedzieć, dlaczego w Holandii jest najwięcej wegan? Sprawdź! źródło: goodnet.org, fot.: news.mit.edu Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.