Czy auta elektryczne muszą być lżejsze, żeby zastąpić spalinowe?

Czy auta elektryczne muszą być lżejsze, żeby zastąpić spalinowe?

Auta elektryczne muszą być lżejsze, jeśli mają zastąpić pojazdy napędzane benzyną – twierdzą ekonomiści. Zwiększona waga elektryków wpływa nie tylko na ich prędkość, ale także na bezpieczeństwo i mniejszą wydajność. Czego potrzeba, żeby elektryki zastąpiły auta spalinowe?

Auta elektryczne muszą być lżejsze

Dwóch ekonomistów z University of Calgary i z University of California, wraz z inżynierem z Carnegie Mellon University, sugeruje w artykule w czasopiśmie Nature, że pojazdy elektryczne (EV) muszą być lżejsze, jeśli mają zastąpić pojazdy napędzane benzyną. 

W swoim artykule autorzy wnioskują, że zwiększona waga pojazdów elektrycznych czyni je mniej bezpiecznymi i mniej wydajnymi, a przez to mniej ekonomicznymi. 

Zmiany klimatyczne skierowały pojazdy elektryczne na ścieżkę zastępowania samochodów napędzanych benzyną. Jednak aby zmiana się powiodła, pojazdy elektryczne muszą być znacznie lżejsze.

ev sustainability digital ad 300x250 921167513 PL final jun28 1
ev sustainability digital ad 750x200 949073423 PL PL Aug22 final 1

Dlaczego elektryki są cięższe od aut spalinowych?

Pojazdy elektryczne są cięższe niż pojazdy benzynowe ze względu na wagę akumulatorów.
Są też cięższe, ponieważ inżynierowie muszą wzmocnić pojazdy, aby mogły przewozić akumulatory o dużej masie.

Do tej pory większość wysiłków inżynieryjnych związanych z bateriami koncentrowała się na tym, aby przechowywały one więcej energii. Wydajniejsze akumulatory pozwalają pojazdom elektrycznym podróżować dalej na jednym ładowaniu. Teraz należy skupić się na redukcji wagi. 

Pojazdy elektryczne, oprócz tego, że są mniej wydajne ze względu na swoją masę, stwarzają zagrożenie w kolizjach z samochodami napędzanymi benzyną ze względu na różnicę masy. Prawdopodobieństwo śmierci pasażerów w kolizji z innym pojazdem wzrasta o 12% na każde 500 kg różnicy między pojazdami.

Cięższe pojazdy powodują także większe zużycie bieżnika na oponach, co oznacza większe zanieczyszczenie pobocza.

Jak pomóc branży EV zmniejszyć problem z wagą baterii?

Auta elektryczne muszą być lżejsze, ale jak to zrobić?

Pierwszym ze sposobów jest zmniejszenie rozmiaru baterii poprzez użycie innych materiałów o większej gęstości energetycznej i usunięcie tych, które są ciężkie, takich jak płynne elektrolity. Badania nad nowszymi wersjami baterii wciąż trwają. Nowoczesne technologie sprawiają jednak, że rośnie cena samochodu.

Autorzy sugerują również możliwość zmniejszenia wagi ram pojazdów elektrycznych. Zastosowanie lżejszych materiałów, lecz na tyle wytrzymałych, aby pomieścić ciężkie akumulatory, mogłoby pomóc rozwiązać problem. 

Konstrukcje pojazdów mogą być mocniejsze i lżejsze dzięki zastosowaniu zaawansowanych form stali, większej ilości aluminium i magnezu oraz polimerów wzmocnionych włóknem węglowym. Na horyzoncie pojawiają się rozwiązania technologiczne, które mogą sprawić, że sama rama pojazdu stanie się nośnikiem do przechowywania energii.

Ustalanie opłat rejestracyjnych na podstawie masy pojazdu może zachęcać producentów do tworzenia lżejszych modeli. Jednocześnie rządy powinny kontynuować dopłaty do aut elektrycznych i wspierać innowacje mające na celu zwiększenie ich konkurencyjności.

Chcesz wiedzieć o przepisach dot. elektromobilności w Polsce? Zobacz artykuł:

A co Twoim zdaniem może uczynić branżę elektromobilności bardziej konkurencyjną?

źródło: techxplore.com, nature.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.