Elektromobilność Nowa ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych przyjęta przez Radę Ministrów 07 października 2021 Elektromobilność Nowa ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych przyjęta przez Radę Ministrów 07 października 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Najchętniej wybierane auta elektryczne w Polsce. Co napędza boom na BEV w 2025 roku? Prawie co drugi kierowca w Europie deklaruje chęć posiadania auta elektrycznego – wynika z badań z 10 rynków europejskich. Chociaż wciąż widać znaczącą różnicę między krajami zachodnimi a Polską w kwestii elektromobilności, to ostatnie miesiące pokazują, że liczba rejestracji BEV przyspiesza. Na jakie elektryki decydują się Polacy? Elektromobilność Elektryki tracą przywileje. Weto Karola Nawrockiego blokuje polską elektromobilność Pojazdy elektryczne stracą prawo do poruszania się pasem uprzywilejowanym (tzw. buspasem), na skutek prezydenckiego weta ustawy o finansowaniu transportu publicznego. Decyzja dotknie nie tylko kierowców pojazdów elektrycznych, ale również branżę elektromobilności – w tym plany testów pojazdów autonomicznych w Polsce. Nowa ustawa Karola Nawrockiego może jednak zatrzymać przywileje dla pojazdów elektrycznych, o ile zostanie uchwalona przed końcem 2025 roku. Rząd chce wesprzeć rozwój elektromobilności oraz infrastruktury paliw alternatywnych, a tym samym zachęcić konsumentów do zakupu pojazdów napędzanych tymi paliwami. Nowa ustawa o elektromobilności ma ułatwić oraz przyspieszyć rozwój tej branży Polsce. Jakie zmiany nas czekają? Reklama Nowa ustawa o elektromobilności Krajowe prawo zostało dostosowane do przepisów Unii Europejskiej m.in. w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego. 5 października 2021 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, przedłożony przez ministra klimatu i środowiska. Elektromobilność jest branżą, która rozwija się dynamicznie na całym świecie. Wprowadzane rozwiązania mają przyczynić się do znacznej redukcji emisyjności sektora transportu oraz zwiększenia poziomu ekologii w tym sektorze. Co wprowadza projekt ustawy? Najważniejsze rozwiązania Uregulowane zostały procedury dotyczące instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych.Przepisy mają ułatwić montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców danego budynku.Dzięki temu, osoby zainteresowane zakupem takiego pojazdu otrzymają możliwość ładowania go w swoim miejscu zamieszkania.Tego rodzaju model ładowania jest najkorzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ odbywa się najczęściej w porze nocnej, kiedy pojazd nie jest użytkowany, a zużycie prądu jest niższe niż w dzień, co stabilizuje pracę sieci energetycznej.Doprecyzowane zostały zasady tworzenia stref czystego transportu. Chodzi m.in. o możliwość ustanawiania stref we wszystkich gminach (niezależnie od liczby mieszkańców). To także wprowadzenie specjalnych oznaczeń dla pojazdów uprawnionych do poruszania się w obrębie stref oraz uelastycznienie przepisów w tym zakresie, oraz pozostawienie większej możliwości ich kształtowania gminom.Doprecyzowano przepisy regulujące, które stacje ładowania powinny podlegać kontrolom przeprowadzanym przez Urząd Dozoru Technicznego oraz doprecyzowano definicję stacji ładowania.Umożliwiono udzielanie wsparcia finansowego w przypadku, gdy przedsiębiorca nie kupuje pojazdu, a korzysta z leasingu. Rozwiązanie to ma na celu dostosowanie warunków udzielania wsparcia do najczęściej wybieranej przez przedsiębiorców formy użytkowania pojazdów.W związku z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniającą dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego określono minimalny poziom docelowy, jeśli chodzi o udział nisko- i zeroemisyjnych pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi. Nowa ustawa o elektromobilności ma wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach. źródło: gov.pl/web/klimat Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.