1200x628 4
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Czy Polacy chcą 15-minutowych miast? 

Czy Polacy chcą 15-minutowych miast? 

Idea projektowania miast zakładająca możliwość realizacji wszystkich potrzeb mieszkańców w zasięgu piętnastominutowego spaceru budzi wiele kontrowersji. Okazuje się jednak, że Polacy nie mieliby nic przeciwko zamieszkaniu w takiej okolicy, gdyby rzeczywiście oferowała najważniejsze usługi publiczne. Za taką koncepcją opowiedziały się niemal dwie trzecie badanych przez sopocką pracownię PBS.

CFF OPP 450 250 1CFF baner poziom B3 CFA 8.02
Reklama

Czym jest miasto 15-minutowe?

Koncepcja miasta 15-minutowego powstała w odpowiedzi na rosnącą populację miast na całym świecie, jako bardziej zrównoważona i przyjazna środowisku wizja rozwoju metropolii. Jednym z podstawowych jej założeń jest ograniczenie transportu indywidualnego, dzięki udostępnieniu wszystkich niezbędnych usług publicznych w zasięgu krótkiej wyprawy pieszo lub na rowerze. W założeniu takie projektowanie przestrzeni miejskich ma korzystnie wpłynąć na jakość życia mieszkańców oraz środowisko naturalne, dzięki minimalizacji emisji szkodliwych gazów z transportu. Jednocześnie, pojawiły się jednak obawy o to, że ludzie pozostaną niejako zamknięci w swoich dzielnicach, a swobodna mobilność miejska zostanie ograniczona.

Czy Polacy popierają tę koncepcję?

Firma inżynieryjna Multiconsult Polska w ogólnopolskiej ankiecie sprawdziła, co na ten temat sądzą Polacy. W przeprowadzonym w dniach 12-19 stycznia 2024 badaniu zrealizowanym przez PBS na reprezentatywnej próbie internautów (n=1002 respondentów) zapytano, czy zdecydowaliby się zamieszkać w okolicy z ograniczonym ruchem samochodów, gdyby oferowała najważniejsze usługi publiczne w zasięgu 15-minutowego spaceru. Na odpowiedzi „tak” lub „zdecydowanie tak” wskazało 62% badanych.

– Wyniki naszej ankiety pozwalają sądzić, że sama koncepcja 15-minutowych miast ma w Polsce więcej zwolenników niż przeciwników, o ile faktycznie oferuje najważniejsze usługi publiczne na wyciągniecie ręki. Mieszanie założeń naukowych z ideologicznymi, budzi jednak społeczne obawy, stąd – jak sądzę – duży odsetek osób przeciwnych rozwiązaniom ograniczającym poruszanie się samochodami – mówi Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska, ekspert w dziedzinie rozwiązań transportowych. 

– Sama idea miasta, w którym najważniejsze cele podróży znajdują się w zasięgu niedługiego spaceru raczej nie budzi sprzeciwu. Przecież jest to jeden z najważniejszych czynników wpływających np. na wybór mieszkania. Ewentualny opór bierze się raczej z obawy przed ograniczeniem swobody przemieszczania. Ludzie chcę mieć możliwość, opcję, a nie przymus – dodaje Przemysław Panek. 

Źródło: informacja prasowa Multiconsult Polska

Fot.: canva.com/gettyimagespro

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.