Zmiany klimatu Dania: krajowe loty bez emisji do 203006 stycznia 2022 Zmiany klimatu Dania: krajowe loty bez emisji do 203006 stycznia 2022Przeczytaj także Ochrona środowiska Cierpliwość Ziemi się kończy. Przekroczyliśmy już pięć kluczowych granic Zmiany klimatu, różnorodność biologiczna, zasoby wody pitnej, zanieczyszczenia powietrza i gleby – we wszystkich tych aspektach granice wytrzymałości planety zostały przekroczone. O tym przekonuje przełomowe badanie, w którym po raz pierwszy obliczono dokładne bariery z punktu widzenia stabilności Ziemi i dobrostanu ludzi. Polska Klimat Polski w 2022 roku. Ocieplenie klimatu nas nie omija Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej opublikował syntetyczny opis klimatu w Polsce za rok 2022. Dane dotyczą takich czynników, jak temperatura powietrza, opady atmosferyczne, bilans wodny czy ekstremalne zdarzenia pogodowe. Wnioski, które zaprezentowano udowadniają, że zmiany klimatu są zagrożeniem dla Polski. Duński rząd w Nowy Rok ogłosił, że do końca dekady chce zrezygnować z emisyjnych lotów krajowych. Celem jest wycofanie z branży lotnictwa paliw kopalnych na rzecz biopaliw do 2030 roku.W locie do niższej emisjiMisja Duńczyków jest ważnym krokiem dla zmniejszenia emisji z transportu lotniczego. Jeżeli krajowe loty nie będą bazować już na paliwach kopalnych, podróże po Danii będą ekologiczne – pod warunkiem użycia biopaliw i zmniejszenia innych emisji, pochodzących np. z transportu drogowego czy branży żywności FMCG.Premier Danii, Mette Frederiksen, powiedziała, że chce, aby przeloty po kraju stały się zielone. Nie widzi już miejsca dla paliw kopalnych w przemyśle lotniczym.Tym samym Dania chce do 2030 roku obniżyć emisję dwutlenku węgla o 70% w porównaniu z emisjami z 1990 roku. Premier przyznaje równolegle, że w kraju nie zostały wdrożone jeszcze rozwiązania, które mają przyczynić się do osiągnięcia tego celu.Zeroemisyjny sterowiec. Czy zastąpi samoloty?Branża lotnicza eko? Airbus i SAS współpracująSkandynawskie Linie Lotnicze (SAS), będące flagowym przewoźnikiem w Danii oraz narodowym przewoźnikiem w Norwegii i Szwecji, także wykazują zaangażowanie w zrównoważone lotnictwo. Największe inwestycje dotyczą budowy nowoczesnych i bardziej energooszczędnych samolotów. SAS nawiązał niedawno współpracę z Airbusem i chce dostarczać do ekologicznych samolotów niemniej zrównoważone źródła biopaliw. SAS pracuje nad zmniejszeniem masy pokładowej oraz ulepszeniem i przeglądem wszystkich materiałów eksploatacyjnych. W 2019 roku SAS i Airbus podpisały deklarację dotyczącą prowadzenia badań nad elektrycznymi samolotami.Europejskie konsorcjum Airbus także dąży do zeroemisyjności. Podobnie jak Dania, Airbus chce do 2030 roku produkować wyłącznie samoloty bazujące na biopaliwach i zasilać nimi już te latające. Konsorcjum chce do 2025 zakończyć proces dopracowywania technologii wymaganej dla bezemisyjnych samolotów. Firma stworzyła już projekt samolotu zasilanego wodorem. Poza tym Airbus pokazał już w zeszłym roku trzy koncepcje bezemisyjnych samolotów: samolot turbowentylatorowy, turbośmigłowy i tzw. ‘blended-wing’ (widoczny na poniższym podglądzie).Airbus konstruuje pierwszy komercyjny samolot zasilany zieloną energiąLecą na biopaliwachTakże korporacja Boeinga oświadczyła, że do 2030 roku jest w stanie dostarczyć komercyjne samoloty wykorzystujące w 100% biopaliwa. Wszystko po to, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla zgodnie z założeniami Unii Europejskiej.Z kolei firma Neste z siedzibą w Finlandii opracowała My Sustainable Aviation Fuel, biopaliwo, które jest łatwo dostępnym i chętnie wykorzystywanym komercyjnie rozwiązaniem. Niemieckie linie Lufthansa planują zasilać swoje samoloty bezemisyjną ropą. Samoloty elektryczne i wodorowe oraz te napędzane biopaliwami mają zmienić sposób, w jaki podróżujemy. Kolejne 9 lat pokaże, jak branża lotnicza poszybuje w stronę niskiej emisji.Zobacz, na czym opierają się i jak działają biopaliwa: czytaj artykuł.źródło: simpleflying.com, airbus.comArtykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.