Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Dania: krajowe loty bez emisji do 2030

Dania: krajowe loty bez emisji do 2030

Duński rząd w Nowy Rok ogłosił, że do końca dekady chce zrezygnować z emisyjnych lotów krajowych. Celem jest wycofanie  z branży lotnictwa  paliw kopalnych na rzecz biopaliw do 2030 roku.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

W locie do niższej emisji

Misja Duńczyków jest ważnym krokiem dla zmniejszenia emisji z transportu lotniczego. Jeżeli krajowe loty nie będą bazować już na paliwach kopalnych, podróże po Danii będą ekologiczne – pod warunkiem użycia biopaliw i zmniejszenia innych emisji, pochodzących np. z transportu drogowego czy branży żywności FMCG.

Premier Danii, Mette Frederiksen, powiedziała, że ​​chce, aby przeloty po kraju stały się zielone. Nie widzi już miejsca dla paliw kopalnych w przemyśle lotniczym.

Tym samym Dania chce do ​​2030 roku obniżyć emisję dwutlenku węgla o 70% w porównaniu z emisjami z 1990 roku. Premier przyznaje równolegle, że w kraju nie zostały wdrożone jeszcze rozwiązania, które mają przyczynić się do osiągnięcia tego celu.

Branża lotnicza eko? Airbus i SAS współpracują

Skandynawskie Linie Lotnicze (SAS), będące flagowym przewoźnikiem w Danii oraz narodowym przewoźnikiem w Norwegii i Szwecji, także wykazują zaangażowanie w zrównoważone lotnictwo. Największe inwestycje dotyczą budowy nowoczesnych i bardziej energooszczędnych samolotów. 

SAS nawiązał niedawno współpracę z Airbusem i chce dostarczać do ekologicznych samolotów niemniej zrównoważone źródła biopaliw. SAS pracuje nad zmniejszeniem masy pokładowej oraz ulepszeniem i przeglądem wszystkich materiałów eksploatacyjnych. W 2019 roku SAS i Airbus podpisały deklarację dotyczącą prowadzenia badań nad elektrycznymi samolotami.

Europejskie konsorcjum Airbus także dąży do zeroemisyjności. Podobnie jak Dania, Airbus chce do 2030 roku produkować wyłącznie samoloty bazujące na biopaliwach i zasilać nimi już te latające. 

Konsorcjum chce do 2025 zakończyć proces dopracowywania technologii wymaganej dla bezemisyjnych samolotów. Firma stworzyła już projekt samolotu zasilanego wodorem. Poza tym Airbus pokazał już w zeszłym roku trzy koncepcje bezemisyjnych samolotów: samolot turbowentylatorowy, turbośmigłowy i tzw. ‘blended-wing’ (widoczny na poniższym podglądzie).

Lecą na biopaliwach

Także korporacja Boeinga oświadczyła, że do 2030 roku jest w stanie dostarczyć komercyjne samoloty wykorzystujące w 100% biopaliwa. Wszystko po to, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla zgodnie z założeniami Unii Europejskiej.

Z kolei firma Neste z siedzibą w Finlandii opracowała My Sustainable Aviation Fuel, biopaliwo, które jest łatwo dostępnym i chętnie wykorzystywanym komercyjnie rozwiązaniem. Niemieckie linie Lufthansa planują zasilać swoje samoloty bezemisyjną ropą.

Samoloty elektryczne i wodorowe oraz te napędzane biopaliwami mają zmienić sposób, w jaki podróżujemy. Kolejne 9 lat pokaże, jak branża lotnicza poszybuje w stronę niskiej emisji.

Zobacz, na czym opierają się i jak działają biopaliwa: czytaj artykuł.

źródło: simpleflying.com, airbus.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.