Biorąc pod uwagę całkowity koszt posiadania (TCO), samochody elektryczne są bardziej opłacalne niż spalinowe. Tak wynika z analizy przeprowadzonej przez elektromobilni.pl i INFO-EKSPERT. Różnice w zależności od modelu mogą wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych na korzyść pojazdów zasilanych z akumulatorów.
Spis treści
Samochody elektryczne są bardziej opłacalne niż spalinowe
Kampania społeczna wspierająca rozwój rynku samochodów elektrycznych elektromobilni.pl wraz z firmą INFO-EKSPERT na przykładzie trzech modeli z popularnych segmentów dokonały analizy kosztów związanych z:
– zakupem,
– użytkowaniem,
– utratą wartości wariantów elektrycznych (BEV – ang. Battery Electric Vehicle), spalinowych (ICE – ang. Internal Combustion Engine) oraz hybrydowych (HEV – ang. Hybrid Electric Vehicle). Autorzy kalkulacji przyjęli roczny przebieg na poziomie 20 000 km oraz 3-letni okres eksploatacji.
Pierwszy pojazd wzięty pod uwagę w zestawieniu to kompaktowy Lexus UX w wersjach 300e (elektryczny), UX 250h (hybrydowy) oraz UX 200 (benzynowy). W przypadku japońskiego producenta koszty ubezpieczenia oraz 3-letniej eksploatacji są na zbliżonym poziomie cenowym.
Znaczące różnice na korzyść pojazdu elektrycznego (BEV) ujawniają się w przypadku paliwa/energii oraz serwisu. Właściciele wersji zeroemisyjnej zapłacą o 142,7% mniej za paliwo/energię niż gdyby użytkowali wariant hybrydowy (HEV), a w przypadku wersji z silnikiem spalinowym (ICE) oszczędność wyniesie aż 202,2%!
Koszty serwisu BEV będą także mniejsze niż w przypadku HEV i ICE (odpowiednio 1463 zł, 2849 zł oraz 2925 zł). Ostatecznie całkowity koszt posiadania (TCO – ang. Total Cost of Ownership) w trzyletnim okresie, jest najniższy w przypadku elektrycznej wersji kompaktowego Lexusa – 80 711 zł w stosunku do 88 953 zł wersji hybrydowej (8,7% więcej) i ponad 88 tys. wariantu benzynowego (ponad 8% więcej).
Hyundai Kona
Drugim pojazdem ujętym w zestawieniu był Hyundai Kona. Analiza w tym przypadku wykazała różnicę o 19,7%, w całkowitych kosztach posiadania, przemawiającą za wariantem elektrycznym w odniesieniu do wersji benzynowej i aż o 24,9% w parze z hybrydą (HEV).
BEV koreańskiego producenta uzyskuje największą przewagę na polu w odniesieniu do zużycia paliwa i energii – 166,7% różnicy na korzyść w porównaniu z hybrydą i ponad 215,7% z wersją benzynową. Przy zbliżonych kosztach eksploatacji oraz serwisu TCO Kony BEV wynosi 48 960 zł w stosunku do 61 130 zł (HEV) i 58 608 zł dla (ICE).
Mustang Mach-E
W zestawieniu Mustangów – trzeciego przyjętego do obliczeń pojazdu opcja elektryczna również wygrywa ze spalinowym konkurentem niskimi kosztami eksploatacji. W trakcie 3 lat użytkowania modelu Mach-E oszczędności serwisowe wynoszą ponad 3600 zł, niemal tyle samo w przypadku eksploatacji i ponad 33,6 tys. w energii/paliwie. Dlatego TCO dla wersji benzynowej V8 to 185 595 zł, a zeroemisyjnej 157 867 zł, co oznacza blisko 17,6%. różnicę na korzyść BEV.
– Program „Mój elektryk” diametralnie zmienił postrzeganie BEV w kontekście TCO. Maksymalna kwota dofinasowania dla samochodów osobowych, możliwa do uzyskania zarówno przez przedsiębiorców jak i osoby fizyczne, powoduje, iż całkowite koszty posiadania ICE versus BEV mogą już przemawiać na korzyści samochodów bateryjnych.
Istotnym czynnikiem są również koszty energii elektrycznej, które, obok wielkości zużycia, w sposób kluczowy definiuje ich stawka. Akumulowanie energii z wykorzystaniem własnej infrastruktury na poziomie około 80% zużycia umożliwia osiągniecie TCO pojazdu bateryjnego poniżej tożsamego pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym – argumentuje Cezary Spychała, specjalista ds. TCO z firmy Info-Ekspert.
Wartości NETTO, Przebieg roczny: 20000 km, Okres: 36 miesięcy |
Marka | Okres produkcyjny | Opis pojazdu | Wartość początkowa | Utrata wartości (Sprzedaż) PLN | Koszty serwisu PLN | Koszty eksploatacyjne PLN | Koszty paliwa PLN | Koszty ubezpieczenia PLN | RAZEM PLN | Razem / kkm [PLN] |
LEXUS | 2021- | UX 300e MR`22 Pure CVT kb5/5 204 KM V | 152 846 | 52 886 | 1 463 | 2 311 | 8 058 | 15 993 | [80 711] | [1 345] |
LEXUS | 2021- | UX 250h 2.0 MR`18 Pure CVT kb5/5 1987 ccm 184 KM H | 131 707 | 51 294 | 2 849 | 2 282 | 19 557 | 12 971 | [88 953] | [1 483] |
LEXUS | 2021- | UX 200 2.0 MR`18 Pure CVT kb5/5 1987 ccm 171 KM B | 121 138 | 46 495 | 2 925 | 2 257 | 24 354 | 12 004 | [88 035] | [1 467] |
FORD | 2021- | Mustang Mach-E MR`21 GT AWD hb5/5 487 KM V | 278 049 | 118 246 | 699 | 2 248 | 9 480 | 27 194 | [157 867] | [2 631] |
FORD | 2021- | Mustang 5.0 MR`18 Mach 1 Aut. cp2 5038 ccm 460 KM B | 252 033 | 108 791 | 4 308 | 5 286 | 43 173 | 24 037 | [185 595] | [3 093] |
HYUNDAI | 2022- | Kona Electric MR`21 Modern kb5/5 136 KM V | 99 187 | 25 810 | 2 791 | 2 306 | 6 778 | 11 275 | [48 960] | [816] |
HYUNDAI | 2022- | Kona Hybrid 1.6 GDI MR`21 Modern DCT kb5/5 1580 ccm 141 KM H | 85 772 | 28 907 | 2 754 | 2 490 | 18 081 | 8 898 | [61 130] | [1 019] |
HYUNDAI | 2022- | Kona 1.0 T-GDI MR`21 Modern DCT kb5/5 998 ccm 120 KM B | 76 585 | 24 405 | 2 469 | 2 292 | 21 402 | 8 040 | [58 608] | [977] |
Wysokie ceny paliw nie zmienią bilansu
Obecne ceny paliw są pochodną sytuacji geopolitycznej w Europie, a ta przekłada się na niestabilność cen na rynkach globalnych. Zaburzone po raz kolejny łańcuchy dostaw spowodowały znaczące zwiększenie hurtowych i detalicznych kosztów zakupów paliw ropopochodnych.
Należy jednak podkreślić, że nawet przy wariancie optymistycznym, zakładającym powrót do cen detalicznych paliw jeszcze z początku marca 2022 roku, TCO nie staną się niższe dla samochodów spalinowych. Analizy sprzed podwyżek jasno wykazywały, że mimo tańszego paliwa, różnice w zależności od modelu wynosiły od 4 do niemal 20% na korzyść wariantów zeroemisyjnych.
Wartości NETTO, Przebieg roczny: 20000 km, Okres: 36 miesięcy |
Marka | Okres produkcyjny | Opis pojazdu | Wartość początkowa | Utrata wartości (Sprzedaż) PLN | Koszty serwisu PLN | Koszty eksploatacyjne PLN | Koszty paliwa PLN | Koszty ubezpieczenia PLN | RAZEM [PLN] | Razem / kkm [PLN] |
LEXUS | 2021- | UX 300e MR`22 Pure CVT kb5/5 204 KM V | 152 846 | 52 886 | 1 463 | 2 311 | 8 058 | 15 993 | [80 711] | [1 345] |
LEXUS | 2021- | UX 250h 2.0 MR`18 Pure CVT kb5/5 1987 ccm 184 KM H | 131 707 | 51 294 | 2 849 | 2 282 | 16 886 | 12 971 | [86 282] | [1 438] |
LEXUS | 2021- | UX 200 2.0 MR`18 Pure CVT kb5/5 1987 ccm 171 KM B | 121 138 | 46 495 | 2 925 | 2 257 | 21 028 | 12 004 | [84 709] | [1 412] |
FORD | 2021- | Mustang Mach-E MR`21 GT AWD hb5/5 487 KM V | 278 049 | 118 246 | 699 | 2 248 | 9 480 | 27 194 | [157 867] | [2 631] |
FORD | 2021- | Mustang 5.0 MR`18 Mach 1 Aut. cp2 5038 ccm 460 KM B | 252 033 | 108 791 | 4 308 | 5 286 | 37 276 | 24 037 | [179 698] | [2 995] |
HYUNDAI | 2022- | Kona Electric MR`21 Modern kb5/5 136 KM V | 99 187 | 25 810 | 2 791 | 2 306 | 6 778 | 11 275 | [48 960] | [816] |
HYUNDAI | 2022- | Kona Hybrid 1.6 GDI MR`21 Modern DCT kb5/5 1580 ccm 141 KM H | 85 772 | 28 907 | 2 754 | 2 490 | 15 611 | 8 898 | [58 660] | [978] |
HYUNDAI | 2022- | Kona 1.0 T-GDI MR`21 Modern DCT kb5/5 998 ccm 120 KM B | 76 585 | 24 405 | 2 469 | 2 292 | 18 479 | 8 040 | [55 685] | [928] |
Nie tylko oszczędna jazda
Eksploatacja BEV to nie tylko oszczędności na ładowaniu i wymierne korzyści dla prywatnych użytkowników. Klienci instytucjonalni mogą również liczyć na dodatkowe benefity z tytułu użytkowania e-samochodów. Im także przysługuje bezzwrotna dotacja od 18 750 do nawet 70 000 zł, w zależności od kategorii homologacyjnej pojazdu, w ramach rządowego programu „Mój elektryk”, zarządzanego i nadzorowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Ponadto, pojazd elektryczny użytkowany prywatnie, ale w ramach działalności gospodarczej, podlega odliczeniu 50% podatku VAT od kosztów eksploatacyjnych poniesionych na cele firmowe, czyli tak jak w przypadku tradycyjnych samochodów. Co ważne w przypadku e-pojazdów możliwy jest odpis amortyzacyjny zgodnie z ustalonym limitem 225 000 zł, a nie 150 000 zł – jak jest w przypadku samochodów konwencjonalnych.
– Samochody całkowicie elektryczne zostały również zwolnione z akcyzy. Dodatkowy atut stanowi wyższy limit amortyzacyjny na gruncie ustawy o podatku dochodowym, który wynosi 225 tys. zł., zamiast 150 tys. zł. Wymierne oszczędności finansowe mogą przynieść również przywileje ustawowe, takie jak prawo do darmowego parkowania w płatnych strefach czy też możliwość nieograniczonego wjazdu do stref czystego transportu – wylicza Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Plus ekologia…
Do zalet podatkowych, finansowych i eksploatacyjnych, dochodzą również kwestie ekologiczne. BEV zasilane energią ze źródeł odnawialnych mogą być w 100% zeroemisyjne w zakresie CO2, a to przyczynia się do spowolnienia negatywnych zmian klimatu za które poprzez szkodliwe emisje odpowiada transport. Auta elektryczne ograniczają także natężenie hałasu zwłaszcza przy mniejszych prędkościach przejazdowych.
Wyniki projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu”, realizowanego przez PSPA wraz z 12 partnerami, wskazują, że przy prędkości 40 km/h średnia wartość poziomu ekspozycyjnego związana z poruszaniem się BEV w przypadku lekkich pojazdów dostawczych jest niemal dwukrotnie niższa.
Liczby nie kłamią
Fakt, że zeroemisyjny transport ma sens, widać choćby po dynamice rejestracji nowych e-samochodów. Według Licznika Elektromobilności – uruchomionego przez PZPM i PSPA – na koniec lutego 2022 roku, w Polsce było 42 711 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Od początku 2022 roku ich liczba zwiększyła się o 3177 sztuk, tj. przybyło o 71% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.
Dynamiczny wzrost udziału ekologicznych wersji pojazdów widać także w pozostałych krajach Europy. BEV stanowiły 18% wszystkich rejestracji samochodów, a ich rynkowy udział zwiększył się o 10,5% w stosunku do 2020 roku.
– Na polskim rynku widzimy prawdziwy wysyp elektrycznych modeli. Gdy w 2017 roku wydawaliśmy pierwszą edycję katalogu EV, na rynku dostępnych było jedynie 33 modele BEV i PHEV. Rok później było to 35, a w 2019 roku 46. Prawdziwa rewolucja zaczęła mieć miejsce w 2020 roku, kiedy to na rynku pojawiło się łącznie 101 modeli.
Obecnie oferta składa się z blisko 190 pojazdów, a w 2023 roku może ona zwiększyć się nawet do 500. Dzięki uruchomionemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) programowi wsparcia „Mój elektryk”, prywatni i instytucjonalni nabywcy e-samochodów mogą liczyć na bezzwrotne dofinansowanie nawet do 27 tysięcy złotych (w odniesieniu do samochodów osobowych) – komentuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Średniej wielkości samochód elektryczny kupiony w salonie, z ekonomicznego punktu widzenia, jest bardziej interesującym rozwiązaniem od odmiany spalinowej, biorąc pod uwagę cały cykl posiadania oraz czynniki ekologiczne. Takie wnioski płyną z ostatniego badania przeprowadzonego przez Europejską Organizację Konsumentów (BEUC).
Zdaniem ekspertów z BEUC, kompaktowe e-pojazdy typu BEV są obecnie najtańszym układem napędowym, uwzględniając całkowity koszt posiadania TCO. W segmencie pojazdów małych – głównie miejskich oraz dużych, ta rentowność zostanie osiągnięta odpowiednio w 2024 i 2026 roku. Europejskie prognozy przewidują także, że samochody o napędzie elektrycznym zdominują sprzedaż nowych pojazdów najprawdopodobniej jeszcze z końcem bieżącej dekady. To zaś pozwoli szybko oraz efektywnie zmniejszyć emisje z floty nowych pojazdów, jednocześnie dając znaczne i długoterminowe oszczędności dla konsumentów.
Zobacz więcej nt. rynku samochodów elektrycznych w Polsce:
źródło: mat. prasowe PSPA
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.