Świat Ekologiczne podkłady wjeżdżają na europejską kolej 21 lipca 2021 Świat Ekologiczne podkłady wjeżdżają na europejską kolej 21 lipca 2021 Przeczytaj także Świat Rosja nałożyła na Google karę 2,5 decyliona dolarów za bany na YouTube Rosyjskie państwowe kanały telewizyjne zażądały od Google wypłacenia 2 undecylionów rubli, co odpowiada kwocie 2,5 decyliona dol. w ramach rekompensaty za zablokowanie ich kont na YouTube. Profile te popierały inwazję na Ukrainę. Świat Czy wojny o wodę opanują świat? Oto punkty zapalne konfliktów o drogocenny płyn Ostatnie miesiące i lata to globalne bicie kolejnych rekordów temperatur, a także związane z tym gwałtowne zjawiska pogodowe, takie jak susze. W regionach szczególnie dotkniętych ich skutkami w najbliższych latach mogą pojawić się konflikty związane z dostępem do wody. O jakie miejsca chodzi? Belgijski producent podkładów kolejowych wpadł na pomysł, jak uczynić kolej jeszcze bardziej ekologiczną. Zamiast cementu, zaprojektował betonowy podkład, w którym jako spoiwo wykorzystuje się siarkę z recyklingu. Czy to kolejne rewolucyjne rozwiązanie na europejskiej kolei wejdzie do powszechnego użytku? Reklama Spis treści ToggleCement i emisjaNowy podkładZalety podkładu z siarkąKiedy na stałe? Cement i emisja Konwencjonalna produkcja cementu nie należy do ekologicznych gałęzi przemysłu. Ten wysokoemisyjny proces odpowiada za ok. 8% globalnych emisji gazów cieplarnianych (dane z 2016 r.). Obniżenie emisji z tego sektora jest na równi ważne, jak obniżanie ich z innych gałęzi gospodarki. Produkcja cementu wymaga użycia ogromnych pieców, które są ogrzewane do około 1450˚C. Często proces przebiega z wykorzystaniem paliw kopalnych. Klinkier, który powstaje w wyniku zmieszania różnych materiałów odpowiada za 90% emisji CO₂ z produkcji cementu, która w 2016 r. wygenerowała około 2,2 mld ton CO₂. Nowy podkład Belgijski producent podkładów, De Bonte, ma nadzieję, że udoskonalając recepturę betonu z użyciem siarki zamiast cementu i wody uzyska receptę na produkcję bardziej zrównoważonych i równie skutecznych produktów. Firma Infrabel, która zarządza infrastrukturą kolejową m.in. na trasie Puurs a Antwerpią, już zamówiła 25 tys. podkładów, a we wrześniu fabryka De Bonte ruszy z masową produkcją dla Infrabel. Nowe technologie udoskonalają kolej Zalety podkładu z siarką Pascal Blommaert, dyrektor generalny De Bonte, podaje, że beton siarkowy to nie nowe rozwiązanie, bo istnieje już od ponad 30 lat. Dopiero od 10 lat jest to jednak rozwiązanie łatwiejsze do zastosowania. Główną zaletą podkładów Thiocrete jest możliwość ponownego nagrzewania i reformowania. Beton siarkowy jest podgrzewany do 140˚C, a następnie powoli stygnie w zautomatyzowanym procesie. Punkt krytyczny wynosi od 130˚C do 100˚C, w tym procesie szczególnie ważne jest kontrolowanie chłodzenia, aby upewnić się, że cała siarka znajduje się poniżej temp. 114 ℃, aby była podatna na utwardzanie. W sumie cały proces ten trwa około dwóch godzin, co daje mu znaczną przewagę nad “zwyczajnym” betonem, który potrzebuje aż 28 dni, aby zaszła pożądana reakcja chemiczna. Beton siarkowy ma dodatkowo taką samą wagę, jak jego poprzednik, podobną wytrzymałość na ściskanie i rozciąganie. A co najważniejsze, jest przyjazny dla środowiska. Szacuje się, że podkłady Thiocrete odpowiadają za 40-45 kg emisji CO₂ na podkład w porównaniu z 75 kg CO₂ w przypadku produkcji tradycyjnego podkładu betonowego. PKP Intercity obliczy ślad węglowy twojej podróży koleją Kiedy na stałe? Pierwsze testowe zastosowanie Thiocrete miało miejsce w Belgii już w 2013 roku. Później w jej ślady poszła Francja i Holandia. Jednak, jak podają eksperci oraz dyrektor De Bonte, trudno się dziwić, że nie wszedł na stałe do użytku. Branża kolejowa ma konserwatywne podejście, a do zastosowania nowych podkładów potrzebne były zmiany w normach produktowych. Oprócz podkładów, firma De Bonte uzyskała licencję firmy Shell na stosowanie Thiocrete w dachówkach, rurach kanalizacyjnych i płytach betonowych 2x2m, co odzwierciedla szerszy potencja tej koncepcji – Świat się zmienia i w ciągu pięciu lat może nastąpić poważna transformacja w tej dziedzinie. Każdy kraj ma obowiązek zmniejszenia emisji CO2, a ten produkt jest jednym ze sposobów – mówi dyrektor De Bonte, Pascal Blommaert. Chcesz dowiedzieć się, jakie innowacje planuje się wprowadzić na polską kolej? Wodór i autonomiczne pociągi to już nie daleka przyszłość, a teraźniejszość. źródło: railjournal.com, debonte.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.