Wiadomości OZE Elektryczne samoloty stają się rzeczywistością. Pierwsze loty testowe już w przyszłym roku 07 listopada 2018 Wiadomości OZE Elektryczne samoloty stają się rzeczywistością. Pierwsze loty testowe już w przyszłym roku 07 listopada 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Europa reaguje na chińskie oprogramowanie w autobusach. Polska zamawia 30 nowych pojazdów W Oslo wykryto, że elektryczne autobusy importowane z Chin mogą zostać zdalnie wyłączone przez producenta, co uruchomiło debatę o cyberbezpieczeństwie europejskiego transportu publicznego. W tym samym czasie Warszawa wprowadziła do użytku 18 takich pojazdów i zamówiła kolejne 30, zapewniając, że spełniają wszystkie normy i posiadają certyfikaty bezpieczeństwa. Elektromobilność Program NaszEauto po październiku 2025: ponad 19,5 tys. wniosków i opóźnienia w wypłatach W październiku 2025 roku program dopłat NaszEauto przeszedł znaczące zmiany. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozszerzył grupę beneficjentów o instytucje publiczne i organizacje pozarządowe oraz dopuścił możliwość składania wniosków na małe busy i furgonetki. Jednocześnie obniżono budżet programu o 500 mln zł, a beneficjenci muszą liczyć się z koniecznością aktualizacji wcześniej złożonych wniosków. Suma składanych wniosków rośnie w każdym miesiącu. Mamy już samochody elektryczne, autobusy, pociągi, czy rowery jednak nadal najtrudniejsze do zelektryfikowania pozostają samoloty. Dziewięcioosobowy samolot elektryczny to projekt pilotażowy brytyjskich linii lotniczych EasyJet i amerykańskiej firmy Wright Electric. W przyszłym roku będą przeprowadzone jego pierwsze loty testowe. Reklama „Elektryczne latanie staje się rzeczywistością„, to słowa dyrektora generalnego EasyJet – Johana Lundgrena. Brytyjskie linie lotnicze planują przetestować 9-osobowy samolot elektryczny w przyszłym roku we współpracy z amerykańskim Wright Electric. Początkowo zaczną od krótkich tras małymi samolotami, ale docelowo dążą do pokonania odległości 500 km. To oznacza, że trasa z Londynu do Amsterdamu stanie się możliwa już za około 10 lat. To nie jedyne projekty Wright Electric. Firma ma już na swoim koncie samolot dwuosobowy. Teraz przy współpracy z EasyJet zamierza stworzyć samolot dla 150 osób. Ponadto współpraca z Jetex również zapowiada się interesująco i pokazuje ambitne plany producenta – umowa zakłada odległość tras wynoszącą 540 km, co umożliwi pasażerom podróże z Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) do Maskatu (Oman) lub z Malagi (Hiszpania) do Casablanki (Maroko). Samoloty zasilane energią elektryczną są tańszą alternatywą dla dzisiejszych samolotów wykorzystujących paliwo lotnicze. Średnia cena paliwa waha się od około 5 – 8 zł netto z akcyzą na litr. Dlatego w zależności od pojemności silnika koszty przelotów wynoszą nawet prawie 2 mln zł. Wright Electric przewiduje, że samoloty elektryczne będą o 10% tańsze i o 50% cichsze. „EasyJet jest fantastycznym partnerem i mamy nadzieję, że pomożemy w wprowadzeniu niskoemisyjnego, cichszego lotnictwa do Europy”, powiedział dyrektor generalny Johan Lundgren. Inne firmy także dostrzegają potencjał samolotów zasilanych energią elektryczną. Na przykład Zunum, które jest wspierana przez Boeinga, będzie używać turbiny silnikowej z francuskiego Safran do zasilania silnika elektrycznego. Natomiast Siemens we współpracy z Airbusem pracują nad rozwojem silników elektrycznych do samolotów. Virgin z kolei stawia na przetworzony gaz z odpadów. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.