samolot-paliwo do samolotów

Elektryczne samoloty stają się rzeczywistością. Pierwsze loty testowe już w przyszłym roku

Mamy już samochody elektryczne, autobusy, pociągi, czy rowery jednak nadal najtrudniejsze do zelektryfikowania pozostają samoloty. Dziewięcioosobowy samolot elektryczny to projekt pilotażowy brytyjskich linii lotniczych EasyJet i amerykańskiej firmy Wright Electric. W przyszłym roku będą przeprowadzone jego pierwsze loty testowe.

Elektryczne latanie staje się rzeczywistością“, to słowa dyrektora generalnego EasyJet – Johana Lundgrena. Brytyjskie linie lotnicze planują przetestować 9-osobowy samolot elektryczny w przyszłym roku we współpracy z amerykańskim Wright Electric. Początkowo zaczną od krótkich tras małymi samolotami, ale docelowo dążą do pokonania odległości 500 km. To oznacza, że trasa z Londynu do Amsterdamu stanie się możliwa już za około 10 lat.

To nie jedyne projekty Wright Electric. Firma ma już na swoim koncie samolot dwuosobowy. Teraz przy współpracy z EasyJet zamierza stworzyć samolot dla 150 osób. Ponadto współpraca z Jetex również zapowiada się interesująco i pokazuje ambitne plany producenta – umowa zakłada odległość tras wynoszącą 540 km, co umożliwi pasażerom podróże z Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) do Maskatu (Oman) lub z Malagi (Hiszpania) do Casablanki (Maroko).

Samoloty zasilane energią elektryczną są tańszą alternatywą dla dzisiejszych samolotów wykorzystujących paliwo lotnicze. Średnia cena paliwa waha się od około 5 – 8 zł netto z akcyzą na litr. Dlatego w zależności od pojemności silnika koszty przelotów wynoszą nawet prawie 2 mln zł. Wright Electric przewiduje, że samoloty elektryczne będą o 10% tańsze i o 50% cichsze. „EasyJet jest fantastycznym partnerem i mamy nadzieję, że pomożemy w wprowadzeniu niskoemisyjnego, cichszego lotnictwa do Europy”, powiedział dyrektor generalny Johan Lundgren.

Inne firmy także dostrzegają potencjał samolotów zasilanych energią elektryczną. Na przykład Zunum, które jest wspierana przez Boeinga, będzie używać turbiny silnikowej z francuskiego Safran do zasilania silnika elektrycznego. Natomiast Siemens we współpracy z Airbusem pracują nad rozwojem silników elektrycznych do samolotów. Virgin z kolei stawia na przetworzony gaz z odpadów.

Dodaj komentarz


You May Also Like

Rząd wystraszył się Unii i zmienił zdanie. Będą wiatraki i dekarbonizacja

Starsi Czytelnicy pamiętają pewnie zabawę z dawnego „Przekroju” pod tytułem „Wytęż wzrok i znajdź x szczegółów, którymi różnią się oba rysunki”. Wytężyliśmy się maksymalnie i poszukaliśmy różnic pomiędzy Krajowym Planem na Rzecz Energii i Klimatu przesłanym Brukseli oraz Polityką Energetyczną Państwa 2040 przeznaczoną na użytek krajowy. Okazało się, że w kilku punktach istotnie się różnią.

Codzienny raport smogowy – 16.01.

Nadal możemy cieszyć się kolejnym porankiem bez smogu. Nie dopisuje jednak pogoda – dziś warto wziąć parasolkę ze względu na deszcz. Dokuczać będzie również topniejący śnieg. Jeśli spędzacie ferie w górach, to odłóżcie ewentualne wyjście na szlaki – TOPR ostrzega, ponieważ po raz kolejny w tym sezonie wprowadzono 4 stopień zagrożenia lawinowego (zamknięta została nawet droga do Morskiego Oka), a GOPR niedawno w rejonie Pilska prowadził trudną, nocną akcję ratunkową. Pamiętajcie, że ostrzeżenia dotyczą nie tylko Tatr, ale także Beskidów i Pienin.