Wiadomości OZE Franek, samolot solarny od AGH, odbył swój pierwszy lot testowy i wylądował w krzakach 11 lipca 2019 Wiadomości OZE Franek, samolot solarny od AGH, odbył swój pierwszy lot testowy i wylądował w krzakach 11 lipca 2019 Przeczytaj także OZE Ciepło z kanałów? Już wkrótce to możliwe Charakterystyczne londyńskie obiekty, takie jak Pałac Westminsterski i Downing Street, będą ogrzewane za pomocą nadmiaru ciepła wytwarzanego przez metro, kanały i rzekę Tamizę. “Te nowe niskoemisyjne sieci ciepłownicze będą korzystać z lokalnych źródeł ciepła odpadowego, dostarczając czystą i niedrogą energię” – zapowiedział radny Partii Pracy. OZE Czy pompa ciepła jest w stanie skutecznie obniżyć rachunki za prąd? Zobacz, jeśli jesteś właścicielem domu Ogrzewanie domu pompą ciepła to rozwiązanie, na które decyduje się wiele osób. Co za nim przemawia? Czy pompa ciepła jest w stanie skutecznie obniżyć rachunki za energię? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule. Artykuł sponsorowany Studenckie koło naukowe AGH Solar Plane działające przy wydziale Energetyki i Paliw na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zaprojektowało samolot solarny. Jest to pierwszy tego typu studencki projekt w Polsce. Konstrukcja samolotu zasilana jest wyłącznie energią słoneczną zmagazynowaną w bateriach litowo-jonowych, co umożliwia lot nie tylko podczas słonecznego dnia, ale także nocą lub przy wysokim zachmurzeniu. Reklama 10 lipca na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbył się pierwszy lot samolotu solarnego. Samolot autorstwa zespołu AGH Solar Plane waży niecałe 5 kg, rozpiętość jego skrzydeł to 3,8 m, a prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć, wynosi 50 km/h. Konstrukcja czerpię energię z 48 paneli fotowoltaicznych umieszczonych na skrzydłach. Moc paneli wynosi 180 W i w pełni pokrywa zapotrzebowanie energetyczne konstrukcji w trakcie lotu. Franek, bo tak przez twórców nazwany został samolot, zbudowany jest z balsy, czyli bardzo lekkiego drewna i jest w stanie wzbić się i latać na wysokości 1 kilometra. Dlaczego studenci AGH podjęli się projektowania samolotu? Jak sami wskazują, głównym celem było promowanie alternatywnych źródeł energii oraz współpraca OZE z najnowszymi technologiami. – To połączenie pasji do lotnictwa, modelarstwa, nowych technologii i odnawialnych źródeł energii. To innowacyjny, interdyscyplinarny projekt, łączący ze sobą takie dziedziny, jak elektryka, energetyka, elektronika, wiedza z zakresu programowania czy inżynieria materiałowa. To jednak przede wszystkim wspaniały zespół, który włożył w stworzenie samolotu ogromną ilość pracy – podkreśla opiekun studenckiego projektu, Krzysztof Sornek z AGH. Wczorajszy, pierwszy lot Franka był krótki i zakończył się lądowaniem w krzakach. Jak wyjaśniają twórcy, była to kwestia warunków pogodowych i silnego wiatru. Studenci mają względem samolotu solarnego poważne plany. Franek we wrześniu tego roku ma wystartować w międzynarodowych zawodach TUBITAK International Unmanned Aerial Vehicle Competition w Stambule. Rok 2020 przyniesie jeszcze więcej wrażeń, samolot solarny ma bowiem przelecieć przez całą Polskę – nieprzerwanie, lecąc zarówno w dzień, jak i w nocy. Studenckie koła naukowe to wyjątkowa duma uczelni. – Tylko w ostatnim czasie stworzyły łódź solarną, bolidy elektryczne i spalinowe, rakietę i motocykl elektryczny – wymienia rektor AGH prof. Tadeusz Słomka. Kibicujemy Frankowi w jego dalszych wysokich lotach i życzymy dużo słońca! fot. Andrzej Rusinowski, KSAF AGH Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.