Wiadomości OZE Franek, samolot solarny od AGH, odbył swój pierwszy lot testowy i wylądował w krzakach 11 lipca 2019 Wiadomości OZE Franek, samolot solarny od AGH, odbył swój pierwszy lot testowy i wylądował w krzakach 11 lipca 2019 Przeczytaj także OZE 800 mln zł na program Czyste Powietrze. NFOŚiGW przekazuje kolejne transze z programu FEnIKS Na konta 16 Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) płynie właśnie kolejna transza środków – łącznie 800 milionów złotych na realizację wypłat z programu Czyste Powietrze. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w tym roku planuje przeznaczyć około 8 miliardów złotych na dopłaty do termomodernizacji domów i wymiany kopciuchów. Fotowoltaika Fotowoltaika na torach kolejowych? Rewolucyjny pomysł Miejsce montażu paneli fotowoltaicznych musi być dobrze nasłonecznione i łatwo dostępne. Wymagania te spełniają… tory kolejowe. Rozwiązanie takie zaprojektował szwajcarski start-up, który już niedługo rozpocznie instalację systemu w kantonie Vaud. Studenckie koło naukowe AGH Solar Plane działające przy wydziale Energetyki i Paliw na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zaprojektowało samolot solarny. Jest to pierwszy tego typu studencki projekt w Polsce. Konstrukcja samolotu zasilana jest wyłącznie energią słoneczną zmagazynowaną w bateriach litowo-jonowych, co umożliwia lot nie tylko podczas słonecznego dnia, ale także nocą lub przy wysokim zachmurzeniu. Reklama 10 lipca na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbył się pierwszy lot samolotu solarnego. Samolot autorstwa zespołu AGH Solar Plane waży niecałe 5 kg, rozpiętość jego skrzydeł to 3,8 m, a prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć, wynosi 50 km/h. Konstrukcja czerpię energię z 48 paneli fotowoltaicznych umieszczonych na skrzydłach. Moc paneli wynosi 180 W i w pełni pokrywa zapotrzebowanie energetyczne konstrukcji w trakcie lotu. Franek, bo tak przez twórców nazwany został samolot, zbudowany jest z balsy, czyli bardzo lekkiego drewna i jest w stanie wzbić się i latać na wysokości 1 kilometra. Dlaczego studenci AGH podjęli się projektowania samolotu? Jak sami wskazują, głównym celem było promowanie alternatywnych źródeł energii oraz współpraca OZE z najnowszymi technologiami. – To połączenie pasji do lotnictwa, modelarstwa, nowych technologii i odnawialnych źródeł energii. To innowacyjny, interdyscyplinarny projekt, łączący ze sobą takie dziedziny, jak elektryka, energetyka, elektronika, wiedza z zakresu programowania czy inżynieria materiałowa. To jednak przede wszystkim wspaniały zespół, który włożył w stworzenie samolotu ogromną ilość pracy – podkreśla opiekun studenckiego projektu, Krzysztof Sornek z AGH. Wczorajszy, pierwszy lot Franka był krótki i zakończył się lądowaniem w krzakach. Jak wyjaśniają twórcy, była to kwestia warunków pogodowych i silnego wiatru. Studenci mają względem samolotu solarnego poważne plany. Franek we wrześniu tego roku ma wystartować w międzynarodowych zawodach TUBITAK International Unmanned Aerial Vehicle Competition w Stambule. Rok 2020 przyniesie jeszcze więcej wrażeń, samolot solarny ma bowiem przelecieć przez całą Polskę – nieprzerwanie, lecąc zarówno w dzień, jak i w nocy. Studenckie koła naukowe to wyjątkowa duma uczelni. – Tylko w ostatnim czasie stworzyły łódź solarną, bolidy elektryczne i spalinowe, rakietę i motocykl elektryczny – wymienia rektor AGH prof. Tadeusz Słomka. Kibicujemy Frankowi w jego dalszych wysokich lotach i życzymy dużo słońca! fot. Andrzej Rusinowski, KSAF AGH Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.