Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Ile wydajemy na prezenty? Czy Polacy myślą o ekologii szukając prezentów na Boże Narodzenie?

Ile wydajemy na prezenty? Czy Polacy myślą o ekologii szukając prezentów na Boże Narodzenie?

Ile wydajemy na prezenty? Czy Polacy myślą o ekologii szukając prezentów na Boże Narodzenie?

Ile wydajemy na prezenty w czasie świąt Bożego Narodzenia? Czy zwracamy uwagę na ekologię w czasie przedświątecznych zakupów? O czym myślimy przy wyborze podarunków dla bliskich? Wyniki badania SW Research przeprowadzonego na początku grudnia na zlecenie NEPI Rockcastle mogą okazać się zaskakujące.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Ile wydajemy na prezenty?

Zgodnie z wynikami badania, na tegoroczne świąteczne prezenty dla najbliższych przeznaczymy średnio 500 zł. Ile z tych prezentów stworzone zostało z myślą o środowisku? Czy planując świąteczne zakupy, myślimy o tym, by były one przyjazne planecie? 

Z ponad 1000 przebadanych dorosłych Polaków, 3 na 10 zdecydowanie rozważa zakup ekologicznego prezentu. 9% ankietowanych z pewnością wybierze produkty ekologiczne, a 20% raczej weźmie pod uwagę tę kwestię planując tegoroczne upominki świąteczne.

Konsumenci za ekologiczny prezent uznają podarunek nadający się do recyklingu (34%) lub taki, który wykonany jest z naturalnych materiałów (32%). Około jedna trzecia badanych planując ekologicznie prezenty bierze pod uwagę kosmetyki (34%), książki (30%) oraz karty podarunkowe (27%) 

Rośnie liczba osób, które świadomie planują zakupy podczas przygotowywania podarunków na tegoroczne Boże Narodzenie. Niestety, co piąta osoba kupując upominki dla swoich najbliższych nie bierze pod uwagę kwestii związanych z wytwarzaniem produktów, a co dziesiąta nie wie, co oznacza termin prezent ekologiczny. Co zatem kryje się pod stwierdzeniem “ekologiczny prezent” i jak uniknąć greenwashingu?

Ekologiczny prezent – czyli jaki? 

Jak uczestnicy badania argumentowali to, że dany prezent jest ich zdaniem ekologiczny? Największa grupa konsumentów podkreśliła, że powinien być to prezent przyjazny środowisku, takiej odpowiedzi udzieliło 42% ankietowanych. 

Blisko 27% podało odpowiedź, że powinien być to produkt z możliwością wielokrotnego użytku, a co czwarty badany wskazał na grupę towarów wykonanych z biodegradowalnych materiałów. 18,6% z nas jako ekologiczny wskazuje prezent wykonany własnoręcznie.

Obdarowywanie się prezentami jest istotną częścią naszej świątecznej tradycji i elementem budowania więzi. Wiele mówi się obecnie o modzie cyrkularnej, życiu w zgodzie z zasadą zero waste. W naszych centrach handlowych można kupić kolekcje z recyklingu czy dać odzieży szansę na drugie życiemówi Dominik Piwek, Head of Marketing & PR NEPI Rockcastle Poland.

Na szczęście rośnie liczba osób, które wybierając się na zakupy analizują skład i pochodzenie danego towaru. Ponad połowa ankietowanych (54%) deklaruje, że weryfikując, czy dany produkt faktycznie jest ekologiczny, uważnie czyta jego skład podany na opakowaniu.

Jak klienci sprawdzają czy dany produkt jest ekologiczny?

Certyfikaty potwierdzające, że produkt jest przyjazny dla środowiska sprawdza 35% badanych. Do mniej popularnych sposobów sprawdzania należy określenie pochodzenia lub miejsca produkcji. Tak postępuje co trzecia osoba – 31% badanych.

28% konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu sprawdza też czy dana marka jest ekologiczna. Co dziesiąta osoba wierzy w deklaracje producenta bez samodzielnych weryfikacji (11%).

Co ciekawe, nieco rzadziej analizujemy rodzaj opakowania – tak postępuje 38% respondentów. Warto przy wyborze podarunku rozważyć jego samodzielne opakowanie, lub udanie się do punktu, w którym można skorzystać z materiałów biodegradowalnych i wielokrotnego użytku.

Ekologiczne pakowanie prezentów

Większość zapytanych osób jest zdania, że prezent, mimo iż jest ekologiczny, powinien być zapakowany. Co trzecia osoba uzależnia wybór opakowania od możliwości jego recyklingu (36%). 

Rzadziej zdarza się, by opakowanie było ważne z zasady (24%). Dla trzech osób na dziesięć dodatkowe opakowanie jest zbędne, zaś co dziesiąta wskazuje, że i tak przecież finalnie trafi ono do śmieci. Do pakowania prezentów ponad połowa respondentów (57%) wykorzystuje powtórnie materiały ozdobne lub torby, które przechowują w domu z innych okazji. Rzadziej, bo 27% ankietowanych do zapakowania prezentów korzysta z nowego, kolorowego papieru dekoracyjnego.  

Jeśli myślisz o ekologicznym i biodegradowalnym opakowaniu, polecamy polski start-up ZNIKA. W jego ofercie znajdziesz naturalne opakowania z bioplastiku, które podlegają procesowi kompostowania, dzięki czemu mogą być wykorzystywane dalej jako nawóz.

źródło: NEPI Rockcastle

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.