Na wodór Japoński rząd zniósł ograniczenia dla budowy infrastruktury wodorowej 18 lutego 2021 Na wodór Japoński rząd zniósł ograniczenia dla budowy infrastruktury wodorowej 18 lutego 2021 Przeczytaj także Na wodór Sztuczna fotosynteza produkuje wodór. W jaki sposób? Naukowcy z Japonii zaprojektowali hydrożele, które naśladują procesy fotosyntezy, umożliwiając bezpośrednie wykorzystanie światła słonecznego do rozkładu wody na wodór i tlen. Co to oznacza? Na wodór Światło zamiast spalin, czyli ekologiczna produkcja wodoru Naukowcy opracowali metodę, która pozwala na produkcję wodoru w sposób bardziej wydajny, przyjazny środowisku i nieemitujący dwutlenku węgla. Co to za metoda? Eneos Holdings, największy dystrybutor ropy naftowej w Japonii, zainstaluje pierwsze w kraju pompy wodoru na istniejących już stacjach benzynowych. Z kolei Iwatani, czołowy dostawca wodoru, otwiera stacje tankowania w całym kraju. Rozwój infrastruktury wodorowej stał się możliwy dzięki złagodzeniu przepisów. Reklama Pierwsze pompy wodoru pojawią się w 2022 roku w prefekturach Kanagawa i Aichi. W sumie spółka posiada ok. 13 tys. stacji benzynowych w całej Japonii. Na każdej z nich zamierza zainstalować pompę wodoru. Spis treści ToggleZłagodzenie restrykcji Wsparcie dla wodoruPlany zakupu autobusów wodorowychZa wodorem podążają również inne kraje Złagodzenie restrykcji Do tej pory rozbudowa infrastruktury wodorowej w Japonii była kosztowna i zaawansowana technicznie, ze względu na restrykcyjne wymogi bezpieczeństwa. Od 2017 roku japoński rząd pracował nad wprowadzeniem zachęt dla inwestorów prywatnych. W związku z ogłoszeniem celu neutralności klimatycznej do 2050 roku, Japonia złagodziła restrykcje dotyczące budowy ładowarek przeznaczonych dla pojazdów napędzanych wodorem. Japonia zamierza osiągnąć 50% udziału energii odnawialnej do 2050 roku Do tej pory prawo nakazywało, aby niezbędny sprzęt, taki jak np. sprężarki, był umieszczony w znacznej odległości od stacji tankowania wodorem. Ze względów bezpieczeństwa, musiał być również otoczony płytą żelbetową. Pod koniec zeszłego roku, Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu zezwoliło na budowę ładowarek i pomp wodorowych na istniejących już stacjach benzynowych. Ułatwiło to sytuację spółki Eneos, która od tej pory może sprzedawać benzynę i wodór w tej samej lokalizacji. Wsparcie dla wodoru Zmiany regulacyjne objęły (lub obejmą) dziesiątki przepisów dotyczących m.in. specjalistycznego sprzętu, umiejscowienia obiektów i zarządzania nimi. Ponadto umożliwiają one rozwój innowacji, w tym stworzenie samoobsługowych stacji tankowania wodorem. Autobusy wodorowe w Polsce Oprócz działań legislacyjnych, w 2021 roku rząd przeznaczy 11 mld jenów (105 mln dolarów) na wsparcie finansowe projektów wodorowych z sektora prywatnego. Plany zakupu autobusów wodorowych Autobusy wodorowe wzbudzają zainteresowanie również lokalnych władz. W samym Tokio do 2030 roku ma jeździć ok. 100 autobusów wodorowych. W tym samym czasie prefektura Sapporo zamierza wprowadzić 3 tys. pojazdów na ogniwa wodorowe. Za wodorem podążają również inne kraje Japonia nie jest jedynym wielkim, azjatyckim entuzjastą wodoru. Jak podaje firma badawcza MarkLines, w 2020 roku w Korei Południowej sprzedano 5350 samochodów osobowych i dostawczych napędzanych wodorem. To siedem razy więcej niż w przypadku Japonii. Jednak ciągle liderem we wdrażaniu autobusów wodorowych pozostają Chiny. Źródło: asia.nikkei.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.