Na wodór Japoński rząd zniósł ograniczenia dla budowy infrastruktury wodorowej18 lutego 2021Przeczytaj także Na wodór Czy nowoczesna pasta będzie przyszłością energii wodorowej? Gęsta i funkcjonalna. Nowo opracowana forma składowania wodoru, który do tej pory stanowił duże wyzwanie, może być przełomem w zastosowaniu na większą skalę niskoemisyjnego wodoru w transporcie. Na wodór Program Nowa Energia. 300 mln zł na wdrożenie technologii wodorowych Minister klimatu i środowiska ogłosił, że 18 marca 2021 roku NFOŚiGW uruchomi pierwszy nabór w programie “Nowa Energia”. Projekt będzie skierowany do firm i ma na celu wsparcie wdrażania i zastosowania innowacyjnych technologii wodorowych. Budżet naboru wyniesie 300 mln zł. Eneos Holdings, największy dystrybutor ropy naftowej w Japonii, zainstaluje pierwsze w kraju pompy wodoru na istniejących już stacjach benzynowych. Z kolei Iwatani, czołowy dostawca wodoru, otwiera stacje tankowania w całym kraju. Rozwój infrastruktury wodorowej stał się możliwy dzięki złagodzeniu przepisów. Pierwsze pompy wodoru pojawią się w 2022 roku w prefekturach Kanagawa i Aichi. W sumie spółka posiada ok. 13 tys. stacji benzynowych w całej Japonii. Na każdej z nich zamierza zainstalować pompę wodoru. Spis treści Złagodzenie restrykcji Wsparcie dla wodoruPlany zakupu autobusów wodorowychZa wodorem podążają również inne krajeZłagodzenie restrykcji Do tej pory rozbudowa infrastruktury wodorowej w Japonii była kosztowna i zaawansowana technicznie, ze względu na restrykcyjne wymogi bezpieczeństwa. Od 2017 roku japoński rząd pracował nad wprowadzeniem zachęt dla inwestorów prywatnych. W związku z ogłoszeniem celu neutralności klimatycznej do 2050 roku, Japonia złagodziła restrykcje dotyczące budowy ładowarek przeznaczonych dla pojazdów napędzanych wodorem. Japonia zamierza osiągnąć 50% udziału energii odnawialnej do 2050 rokuDo tej pory prawo nakazywało, aby niezbędny sprzęt, taki jak np. sprężarki, był umieszczony w znacznej odległości od stacji tankowania wodorem. Ze względów bezpieczeństwa, musiał być również otoczony płytą żelbetową. Pod koniec zeszłego roku, Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu zezwoliło na budowę ładowarek i pomp wodorowych na istniejących już stacjach benzynowych. Ułatwiło to sytuację spółki Eneos, która od tej pory może sprzedawać benzynę i wodór w tej samej lokalizacji. Wsparcie dla wodoruZmiany regulacyjne objęły (lub obejmą) dziesiątki przepisów dotyczących m.in. specjalistycznego sprzętu, umiejscowienia obiektów i zarządzania nimi. Ponadto umożliwiają one rozwój innowacji, w tym stworzenie samoobsługowych stacji tankowania wodorem. Autobusy wodorowe w PolsceOprócz działań legislacyjnych, w 2021 roku rząd przeznaczy 11 mld jenów (105 mln dolarów) na wsparcie finansowe projektów wodorowych z sektora prywatnego. Plany zakupu autobusów wodorowychAutobusy wodorowe wzbudzają zainteresowanie również lokalnych władz. W samym Tokio do 2030 roku ma jeździć ok. 100 autobusów wodorowych. W tym samym czasie prefektura Sapporo zamierza wprowadzić 3 tys. pojazdów na ogniwa wodorowe.Za wodorem podążają również inne krajeJaponia nie jest jedynym wielkim, azjatyckim entuzjastą wodoru. Jak podaje firma badawcza MarkLines, w 2020 roku w Korei Południowej sprzedano 5350 samochodów osobowych i dostawczych napędzanych wodorem. To siedem razy więcej niż w przypadku Japonii. Jednak ciągle liderem we wdrażaniu autobusów wodorowych pozostają Chiny.Źródło: asia.nikkei.com