Wiadomości OZE Kontenerowiec zablokował Kanał Sueski. Czy ucierpi na tym handel? 26 marca 2021 Wiadomości OZE Kontenerowiec zablokował Kanał Sueski. Czy ucierpi na tym handel? 26 marca 2021 Przeczytaj także OZE Małe instalacje OZE z wielkim wpływem. Polska fotowoltaika w liczbach – raport URE 2024 Nie startupy z Kalifornii, nie megaprojekty koncernów — ale tysiące polskich domów, gospodarstw i firm odpowiadają dziś za najciekawszy trend w energetyce: systematyczny rozkwit małych instalacji fotowoltaicznych. Najnowszy raport URE za 2024 rok pokazuje coś więcej niż wzrosty – pokazuje dojrzałość, stabilność i ogromny potencjał rozproszonej energii słonecznej w Polsce. OZE Magazyny energii – dlaczego Niemcy już mają pół miliona, a Polska dopiero zaczyna? W czasie, gdy Europa stawia na odnawialne źródła energii, jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej stają się magazyny energii. Umożliwiają one przechowywanie prądu z wiatru i słońca, gdy produkcja przekracza zapotrzebowanie, a następnie oddawanie go, gdy spada produkcja z OZE – jak to miało miejsce np. podczas awarii sieci w Hiszpanii. Niemcy są liderem implementowania magazynów zarówno na skalę przemysłową jak prywatną. W Polsce temat dopiero nabiera tempa. Czy warto brać z nich przykład i dynamicznie rozwijać także w Polsce? 400-metrowy kontenerowiec MV Ever Given osiadł na mieliźnie podczas przeprawy przez Kanał Sueski. Statek pod banderą Panamy płynął z Chin do Rotterdamu. Podobno, na pokładzie transportowane były m.in. panele fotowoltaiczne. Reklama Zepchnięty przez wiatr Do zdarzenia doszło we wtorek, 23 marca. Olbrzymi kontenerowiec zablokował jeden z najpopularniejszych szlaków globalnego handlu morskiego. Firma Evergreen Marine Corp., która obsługuje statek podała, że przyczyną wypadku były silne wiatry, które zepchnęły kontenerowiec na mieliznę. Imponujące rozmiary Statek, zbudowany w 2018 r. jest imponującej wielkości. Waży 200 tys. ton, ma 400 m długości i 59 m szerokości i jest tym samym jedną z największych pływających jednostek towarowych na świecie. Może przewieźć aż 20 tys. kontenerów. Wielki powrót żagli, dzięki zielonemu transportowi morskiemu Skutki gospodarcze Jak podaje portal Globenergia.pl na statku prawdopodobnie przewożone były moduły fotowoltaiczne. Biorąc pod uwagę wydłużony czas transportu można spekulować, czy nie wpłynie to na podwyższenie cen transportu, a co za tym idzie, cen modułów. Część statków utknęła za kontenerowcem, więc ich dostawy także się opóźnią. Nie wiadomo, czy zdarzenie to nie sprawi, że trzeba będzie opływać Afrykę, by dostać się do Europy. To wydłuży czas transportu o tydzień, a za tym bez wątpienia pójdą koszty. Źródło: PAP, globenergia.pl, Media Suez Canal Head Office/H PAP/EPA Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.