Firma DRIFT Energy jako pierwsza na świecie wyprodukowała zielony wodór na specjalnie zbudowanej żaglówce wodolotowej. Na czym polega ta nietypowa metoda wytwarzania ekologicznego wodoru?
Zielony wodór z „latającego jachtu”
Wodolot to jednostka pływająca charakteryzująca się zainstalowanymi pod kadłubem płatami nośnymi, które powodują wynurzanie się kadłuba z wody wraz ze wzrostem prędkości jednostki. Dzięki wynurzeniu kadłuba opór powietrza ulega zmniejszeniu.
Wodór jest doskonałym paliwem, ponieważ jest lekki i wydajny. Zielony wodór można wytwarzać w sposób zrównoważony dla środowiska, wykorzystując energię słoneczną do jego ekstrakcji z wody. Spalanie wodoru nie emituje dwutlenku węgla, więc w znacznie mniejszym stopniu przyczynia się do globalnego ocieplenia. Wodór może być wykorzystywany do wytwarzania energii elektrycznej w systemach ogniw paliwowych, lub jako zwykłe paliwo użyteczne w procesach spalania.
Pierwsze próby energetycznego wodolotu zaczęły się na początku lipca u wybrzeży Brightlingsea w Wielkiej Brytanii. Podczas dwugodzinnej próby na morzu wodolot zdołał wyprodukować około sześciu litrów zielonego wodoru. Próba technologii okazała się sukcesem, a energetyczny jacht przewyższył oczekiwania – wyprodukował ponad dziesięciokrotnie więcej zielonego odnawialnego gazu, niż przypuszczali wcześniej twórcy technologii. Jak to możliwe?
Wodór, żaglówka i sztuczna inteligencja
Jacht o długości 5,5 m jest w stanie osiągnąć prędkość 25 węzłów (46,3 km/h) Ma podwodne śmigło, które obraca się z dużą prędkością i napędza turbinę wytwarzającą energię elektryczną. Energia elektryczna jest następnie wykorzystywana do rozbijania wody na wodór i tlen.
Kluczowym składnikiem tej technologii, która może okazać się przełomowa w produkcji energii odnawialnej na morzu, jest algorytm sztucznej inteligencji. Korzystając z danych, pozwala na znalezienie optymalnych warunków pogodowych, w których najlepiej nawigować jachtami na morzu. Algorytm pomaga w ten sposób znaleźć najlepsze warunki wiatrowe, aby zmaksymalizować wydajność statku. Analiza prognoz pogody i warunków na morzu pozwala na dostosowanie kursu łodzi w czasie rzeczywistym.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do znalezienia najlepszej trasy żeglarskiej, aby wygenerować jak najwięcej energii w jak najkrótszym czasie, oznacza, że ta nowa metoda wytwarzania energii odnawialnej może wnieść znaczący wkład w przejście w niskoemisyjną przyszłość.
Sztuczna inteligencja to siła dobra i będziemy nadal pomagać społeczeństwu i naszym klientom w sprostaniu ich wyzwaniom dzięki transformacyjnej sile tej technologii – powiedział Andy Perry, Dyrektor ds. Transformacji Energetycznej i Środowiska w firmie Faculty, odpowiadającej w projekcie za sztuczną inteligencję.
Startup z Wielkiej Brytanii zamierza kontynuować próby morskie i zwiększyć liczbę statków dostępnych do generowania energii. W ciągu roku planuje wypróbować tę technologię na większych jednostkach pływających, w tym na 130-metrowym jachcie. Zbiornik na statku tej wielkości byłby w stanie wyprodukować ponad 250 000 litrów zielonego wodoru na godzinę.
źródło i zdj. główne – drift.energy
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.