Elektromobilność Lawinowo rośnie liczba samochodów elektrycznych i stacji ładowania w Polsce 20 lutego 2022 Elektromobilność Lawinowo rośnie liczba samochodów elektrycznych i stacji ładowania w Polsce 20 lutego 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Styczeń 2022 roku był miesiącem, w którym zarejestrowano blisko trzy razy więcej samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym niż w tym samym okresie roku 2021. Liczba samochodów elektrycznych i stacji ładowania dynamicznie rośnie. Zobacz, jak rozwija się rynek aut elektrycznych w Polsce. Reklama Spis treści ToggleRośnie liczba samochodów elektrycznychRośnie liczba stacji ładowaniaCeny na rynku motoryzacyjnymElektromobilność z efektem kuli śniegowej Rośnie liczba samochodów elektrycznych Według danych z końca stycznia 2022 roku, w Polsce było zarejestrowanych 39 328 samochodów osobowych oraz 1 738 samochodów użytkowych z napędem elektrycznym. W styczniu ich liczba zwiększyła się odpowiednio o 1 451 szt., tj. o 88% w pierwszej grupie i o 81 szt. czyli o 145% w drugiej, w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 roku – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Pod koniec stycznia 2022 roku po polskich drogach jeździło 39 328 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne odpowiadały za 49% tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51%) stanowiły hybrydy typu plug-in – 19 898 szt. – Styczeń 2022 roku był miesiącem, w którym zarejestrowano blisko trzy razy więcej samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym niż w tym samym okresie roku 2021. Liczba pojazdów użytkowych zwiększa się bardzo dynamicznie, bo z jednej strony niemal wszyscy producenci oferują już elektryczne pojazdy dostawcze i rośnie liczba producentów, którzy w swojej ofercie mają również elektryczne pojazdy ciężarowe do 16 t – – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 738 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia składała się z 10 667 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 334 929 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 655 szt. Pierwsze auto zasilane Słońcem, które nie wymaga ładowania. Aptera już w sprzedaży Z drugiej strony coraz więcej miast będzie zamykało swe centra przed dostawami realizowanymi pojazdami spalinowymi. Ten trend w najbliższych latach będzie się z całą pewnością umacniał. Ponadto, mimo rosnącej liczby publicznych punktów ładowania, ich ilość jest wciąż niewystarczająca. Jednakże w przypadku firm transportowych ten problem daje się stosunkowo łatwo rozwiązać dzięki budowie dedykowanych punktów ładowania zlokalizowanych w bazach transportowych – dodaje Faryś. Jak wspomina prezes PZPM, równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Rośnie liczba stacji ładowania Pod koniec stycznia 2022 roku w Polsce funkcjonowały 1 992 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 893 punkty). 28% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 60 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (109 punktów). – Przez ostatnie trzy miesiące w Polsce uruchomiono prawie trzy razy więcej ogólnodostępnych stacji ładowania (280) niż na przełomie 2021 i 2020 roku (101). Mimo licznych barier systemowych operatorzy inicjują również działania w zakresie podwyższania mocy istniejących punktów oraz zwiększania liczby ładowarek w już zajętych lokalizacjach. Rozbudowę sieci z pewnością zdynamizuje również uruchomiony przez NFOŚiGW program wsparcia infrastruktury ładowania. Pierwsze efekty wdrożenia systemu wsparcia, przekładające się na wzrost liczby uruchamianych punktów, mogą być widoczne w II połowie 2022 roku – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. Coraz większa liczba stacji ładowania z pewnością przekłada się na rosnące zaufanie do elektromobilności. Zdaniem PSPA, rejestracje pojazdów z napędem elektrycznym na pierwotnym rynku będą w tym roku liczone już w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy. Rośnie liczba Polaków zainteresowanych zakupem elektryka Równie dynamiczny wzrost rejestracji z rynku wtórnego także jest już tylko kwestią czasu. Na przeszkodzie stoją jednak rosnące ceny. Ceny na rynku motoryzacyjnym Rosnące ceny to jeden z tematów, który zdominował dyskusję w motoryzacyjnym świecie w 2021 roku. Inflacja dotknęła zarówno rynek samochodów nowych, jak i używanych. Z roku na rok, maleje udział oferowanych, używanych pojazdów w najniższych przedziałach cenowych, pomimo że nie maleje wiek samochodów, ani ich przebiegi. – Nie widać na rynku wystarczająco silnego czynnika, który mógłby odwrócić trend rosnących cen na rynku samochodów osobowych. Jedynie wzrost stóp procentowych, połączony ze znacznym schłodzeniem gospodarki, mógłby istotnie wpłynąć na sytuację na rynku. Jeżeli ceny na rynku samochodów osobowych będą rosły w dotychczasowym tempie, to w ciągu następnych 12 miesięcy możliwe jest ich podwojenie w porównaniu do ich poziomu sprzed pandemii – mówi Jakub Wojtakajtis, dyrektor ds. strategii i zarządzania danych w OLX Europe. Elektryczne BMW zmienia kolor karoserii. Auto kameleon + cichy silnik = idealne do ucieczki? Mimo że pandemia koronawirusa wywróciła rynek motoryzacyjny do góry nogami, to udało się zaobserwować również takie trendy, które COVID-19 się oparły. Elektromobilność z efektem kuli śniegowej W górę na szczęście nie idą jedynie ceny – rośnie też oferta aut elektrycznych na polskim rynku. W ubiegłym roku park samochodów całkowicie elektrycznych i hybryd typu plug-in powiększył się ponad dwukrotnie (o 101% r/r). To rekordowy wynik. – Spodziewamy się, że w 2022 roku rejestracje samochodów całkowicie elektrycznych i hybryd typu plug-in nie będą liczone już w tysiącach, lecz w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy. Mimo że mówimy przede wszystkim o rynku pierwotnym, dynamiczny wzrost liczby ofert na wtórnym rynku samochodów elektrycznych jest kwestią czasu.Będzie postępował wraz z rozwojem floty EV zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach Unii Europejskiej, gdzie rynkowy udział samochodów osobowych z napędem elektrycznym osiągnął średni poziom 18% i był zbliżony do udziału pojazdów z silnikami Diesla – dodaje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Flota elektrycznych pojazdów użytkowych w ubiegłym roku powiększyła się o 97%. W tym segmencie również odnotowano najwyższy wzrost w historii. Chcesz wiedzieć więcej o elektromobilności w Polsce? Zobacz artykuł: 2021 w Polsce: dwa razy więcej zarejestrowanych aut elektrycznych, 25% więcej stacji ładowania źródło: mat.prasowe Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.