Elektromobilność Napęd elektryczny w autobusach i ciężarówkach może ratować życie 08 marca 2021 Elektromobilność Napęd elektryczny w autobusach i ciężarówkach może ratować życie 08 marca 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Jakie mogą być skutki przejścia floty transportowej na zeroemisyjny napęd elektryczny? Według nowego amerykańskiego badania Environmental Defense Fund, przejście na elektryczne ciężarówki i autobusy w obszarach miejskich mogłoby uratować życie kilkudziesięciu tysiącom mieszkańców. Reklama Spis treści ToggleNie tylko pojazdy osobowe emitują CO2Emisja z autobusu i ciężarówki pod lupąKto cierpi najbardziej?Ładowarki dla ciężarówek Nie tylko pojazdy osobowe emitują CO2 Największym zainteresowaniem wśród kierowców bez wątpienia cieszą się elektryczne samochody osobowe. Nic dziwnego, bowiem to najczęściej wybierany środek komunikacji. Jednak osobówki nie są jedynymi pojazdami na drogach. Wielkie znaczenie w transformacji sektora transportu na niskoemisyjny ma komunikacja publiczna, czyli autobusy oraz flota dostawcza w postaci ciężarówek i pozostałych pojazdów ciężkich. Emisja z autobusu i ciężarówki pod lupą Według nowego badania Environmental Defense Fund, przejście na elektryczne ciężarówki i autobusy poruszające się po obszarach miejskich może zapobiec ponad 57 000 przedwczesnych zgonów (od teraz do 2050 roku). Wykazano, że surowsze normy emisji z autobusów i ciężarówek znacznie wpłynęłyby na poprawę stanu zdrowia mieszkańców narażonych na choroby poprzez przekroczoną wartość pyłów w powietrzu. Polska liderem w eksporcie autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej Przekształcenie floty na niskoemisyjną (elektryczną) wyeliminowałyby 10 milionów ton zanieczyszczeń wywołanych tlenkiem azotu i 200 000 ton cząstek stałych do 2050 roku. Kto cierpi najbardziej? Ciężkie ciężarówki i autobusy są znaczącym źródłem zanieczyszczenia powietrza, a negatywne skutki zdrowotne dotykają nieproporcjonalnie osoby zamieszkujące uboższe dzielnice oraz osoby o niższych dochodach. Takie efekty nierówności społecznej zaznaczono w komunikacie prasowym Funduszu Ochrony Środowiska. Przeanalizowano sytuację biedniejszych dzielnic w USA, znajdujących się w newralgicznych punktach, takich jak miejsca w pobliżu autostrad, lotnisk, czy dużych ośrodków przemysłowych. Grupa zauważyła, że elektryczne ciężarówki i autobusy nie zyskały tak szybko popularności, jak osobowe samochody elektryczne, ale proces ten nabiera tempa. Aby metamorfoza floty przebiegała szybko i sprawnie, potrzeba wiele zaangażowania ze strony decydentów, programów na rzecz zrównoważonego rozwoju i systemu zachęt oraz wzmożonego finansowania. Elektryczna wywrotka o zerowej emisji w branży górniczej Ładowarki dla ciężarówek Na razie tylko 10% nowej floty ciężarówek pocztowych w USA będzie jeździć na napędzie elektrycznym. W przypadku ciężarówek, przeszkodą do pokonania jest również infrastruktura ładowania. Autorzy badania zaznaczają, że rozwój ten jest ważny, aby skutecznie wycofać samochody ciężarowe napędzane dieslem. źródło: greencarreports.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.