Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Norwegowie zbudują tunel dla statków

tunnel

Norwegowie zbudują tunel dla statków

W Norwegii niedługo rozpocznie się budowa niespełna dwu dwukilometrowego, tunelu dla statków. To pierwsza taka konstrukcja na świecie, a projekt wiąże się z wierceniem masywnej skały.

BANER MOBILEB1
Reklama

1,7-kilometrowy Stad Ship Tunnel wydrążony w skale będzie konsekwentnie tworzony w 2022 roku. Projekt opracowany został przez międzynarodowe biuro architektoniczne Snøhetta. Norweska Administracja Wybrzeża (NCA) otrzymała list polecający z Ministerstwa Transportu i Komunikacji, aby rozpocząć przygotowania do budowy tunelu.

MaislXHhLi1hHc3xk0oK0AZJ
źródło: dezeen.com

Tunel ma zwiększyć bezpieczeństwo żeglugi wzdłuż zachodniego wybrzeża Norwegii. Stad Ship Tunnel połączy zatokę Kjødepollen i Vanylvsfjorden, dzięki czemu statki towarowe i pasażerskie o masie do 16 tys. ton będą mogły omijać potencjalnie niebezpieczne szlaki żeglugi wokół półwyspu Stad, który wyznacza granicę pomiędzy Morzem Norweskim i Północnym.Uważany jest za jedną z głównych przeszkód w szybkich transferach wzdłuż wybrzeża. Często nazywa się ten obszar zdradliwym, a dzięki tunelowi, będzie mogło przemieszczać się tu około 100 statków dziennie.

KSTAR 925x200 PL 1
Reklama

Stad jest jednym z najbardziej narażonych na zmienne warunki atmosferyczne obszarów wzdłuż norweskiego wybrzeża. Dzięki tunelowi dla statków chcemy poprawić poziom bezpieczeństwa na morzu powiedział w zeszłym roku minister transportu, Knut Arild Hareide.

R6hUCjecjBuqSF
źródło: dezeen.com

Uważa się, że jest to pierwszy tego typu tunel na świecie, przeznaczony dla dużych i masywnych statków. Jednak jego budowa wiąże się z inwazyjnym drążeniem i wierceniem skały.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

To duży, wszechstronny i interesujący projekt. Jesteśmy więcej niż gotowi do zbudowania pierwszego na świecie pełnowymiarowego tunelu dla statków. – powiedział dyrektor generalny NCA Einar Vik Arset.

Maszyna drąży skałę

Projekt, który został pierwotnie ogłoszony już 4 lata temu w 2017 roku. Otrzymał wówczas oficjalne poparcie NCA i uzyskał dofinansowanie ze strony państwa. Ministerstwo Transportu i Komunikacji przygotowuje obecnie plan, który ma zostać przedstawiony parlamentowi przed wakacjami. Sama budowa ruszy w 2022 roku. Terje Andreassen, tymczasowy kierownik projektu Stad Ship Tunnel mówi, że budowa zakończy się w sezonie 2025/2026.

Projekt ma integrować piękno norweskich krajobrazów z bezpieczeństwem i funkcjonalnością. Do budowy użyte zostaną kamienie i druty. Dodatkowo, na nowo powstanie droga prowadzącą wzdłuż wybrzeża. Wnętrze tunelu oświetlą diody LED, pełniąc jednocześnie funkcję systemu nawigacji. Koszty budowy tunelu wyniosły około 300 milionów euro.

Biuro architektury Snøhetta niedawno zaprezentowało projekt Muzeum Kon-Tiki w Oslo i ukończyło projekt biura Powerhouse Telemark. Ten ostatni może pochwalić się ujemną emisją dwutlenku węgla. Budynek zasilany jest energią odnawialną, wytwarza bowiem więcej energii, niż zużywa.

źródło: imnovation-hub.com, dezeen.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.