Elektromobilność Norwegia: powstanie nowoczesna fabryka akumulatorów litowo-jonowych 09 marca 2021 Elektromobilność Norwegia: powstanie nowoczesna fabryka akumulatorów litowo-jonowych 09 marca 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Tych pojazdów SCT w Warszawie nie dotyczy. Sprawdź, czy możesz wjechać Minął niecały miesiąc od wejścia w życie pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. Do obszaru w centrum Warszawy nie mogą wjechać niektóre auta spalinowe, w zależności od tego kiedy zostały wyprodukowane lub jakie normy emisji spełniają. Niektóre pojazdy mogą być jednak wyłączone spod tych zasad na pewnych warunkach. Kogo dotyczą te uprawnienia i jak je zdobyć? Elektromobilność Polski rynek e-mobility na plusie w I połowie roku Według danych z końca czerwca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 69 020 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze sześć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 12 307 szt. (tj. o 7% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. W Norwegii powstanie fabryka produkująca akumulatory nowej generacji, które mają zostać wykorzystane w najnowszych systemach magazynowania energii i w transporcie. Budowa zakładu ma przyczynić się do przyspieszenia tempa wdrażania nowoczesnych rozwiązań energetycznych. Reklama Dla czystej energii Pierwsza norweska fabryka akumulatorów litowo-jonowych (Li-ion) otrzymała znaczne dofinansowanie z Ministerstwa Klimatu i Środowiska Skandynawii. Dzięki niemu możliwa jest budowa pilotażowego zakładu w Mo i Rana na północy Norwegii. Firma Freyr chce zwiększyć dotychczasową produkcję baterii nowej generacji do 43 GWh. Nowoczesne systemy magazynowania energii. Inwestycja Northvolt w Gdańsku – To ekscytujące, że norweskie firmy są liderem w globalnym wyścigu branży akumulatorów i rozwijają sektor przemysłu jutra dzięki nowoczesnym technologiom. Dla Enovy ważne jest, aby norweska produkcja baterii była jak najbardziej przyjazna dla klimatu. – powiedział dyrektor generalny Enova, Kristian Nakstad. Grant dla Freyr został przyznany przez grupę Enova, która jest własnością Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Jej zadaniem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych, rozwój niskoemisyjnych rozwiązań dla transportu, walka z ociepleniem klimatu oraz zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energetycznych w kraju. Enova działa od 2018 roku wnosząc corocznie znaczny wkład finansowy (2 miliardy koron ze środków publicznych) w realizowane projekty. Inwestycja w przyszłość Produkcję akumulatorów magazynujących energię zakład rozpocznie w przyszłym roku. Baterie będą produkowane przez firmę Freyr – wschodzącego producenta akumulatorów wysokiej jakości i przyjaznych środowisku. Sama firma jest zasilana energią z OZE – wodną i wiatrową. Akumulatory stanowią konkurencję dla azjatyckich wyrobów ze względu na wysoką jakość i zoptymalizowaną cenę. Gigafabryka ogniw PV powstanie na Śląsku Ponadto Freyr zaznacza, że produkuje baterie o dużej gęstości, a zmniejszonym śladzie węglowym. Produkty przeznaczane są na potrzeby nowoczesnego transportu elektrycznego, stacjonarnego magazynowania energii, czy do zastosowania w przemyśle morskim i lotniczym. Tym samym Skandynawia i Australia stają się konkurentami dla chińskiego łańcucha dostaw baterii litowo-jonowych. źródło: enova.no, freyrbattery.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.