Norwegia: powstanie nowoczesna fabryka akumulatorów litowo-jonowych

Norwegia: powstanie nowoczesna fabryka akumulatorów litowo-jonowych

W Norwegii powstanie fabryka produkująca akumulatory nowej generacji, które mają zostać wykorzystane w najnowszych systemach magazynowania energii i w transporcie. Budowa zakładu ma przyczynić się do przyspieszenia tempa wdrażania nowoczesnych rozwiązań energetycznych.

Podcast

Dla czystej energii

Pierwsza norweska fabryka akumulatorów litowo-jonowych (Li-ion) otrzymała znaczne dofinansowanie z Ministerstwa Klimatu i Środowiska Skandynawii. Dzięki niemu możliwa jest budowa pilotażowego zakładu w Mo i Rana na północy Norwegii. Firma Freyr chce zwiększyć dotychczasową produkcję baterii nowej generacji do 43 GWh.

To ekscytujące, że norweskie firmy są liderem w globalnym wyścigu branży akumulatorów i rozwijają sektor przemysłu jutra dzięki nowoczesnym technologiom. Dla Enovy ważne jest, aby norweska produkcja baterii była jak najbardziej przyjazna dla klimatu. – powiedział dyrektor generalny Enova, Kristian Nakstad.

Grant dla Freyr został przyznany przez grupę Enova, która jest własnością Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Jej zadaniem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych, rozwój niskoemisyjnych rozwiązań dla transportu, walka z ociepleniem klimatu oraz zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energetycznych w kraju. Enova działa od 2018 roku wnosząc corocznie znaczny wkład finansowy (2 miliardy koron ze środków publicznych) w realizowane projekty. 

Inwestycja w przyszłość

Produkcję akumulatorów magazynujących energię zakład rozpocznie w przyszłym roku. Baterie będą produkowane przez firmę Freyr – wschodzącego producenta akumulatorów wysokiej jakości i przyjaznych środowisku. Sama firma jest zasilana energią z OZE – wodną i wiatrową. Akumulatory stanowią konkurencję dla azjatyckich wyrobów ze względu na wysoką jakość i zoptymalizowaną cenę. 

Ponadto Freyr zaznacza, że produkuje baterie o dużej gęstości, a zmniejszonym śladzie węglowym. Produkty przeznaczane są na potrzeby nowoczesnego transportu elektrycznego, stacjonarnego magazynowania energii, czy do zastosowania w przemyśle morskim i lotniczym. Tym samym Skandynawia i Australia stają się konkurentami dla chińskiego łańcucha dostaw baterii litowo-jonowych.

źródło: enova.no, freyrbattery.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.