Właśnie rozpoczęły się działania Komisji Europejskiej Green Consumption Pledge. W ramach programu, który kierowany jest do konsumentów, firmy i globalne przedsiębiorstwa wprowadzą szereg narzędzi, służących zrównoważonemu rozwojowi ekologicznej Europy i poprawie klimatu.
Wielkie marki chcą być eko
Green Consumption Pledge jest częścią Europejskiego Paktu na rzecz Klimatu, przyjętego 9 grudnia 2020 roku. Firmy, które podpisały się pod jego założeniami, zobowiązały się do przyspieszenia transformacji ekologicznej. KE oraz dane firmy razem ustaliły i zatwierdziły nowe normy. W pilotażowym projekcie uczestniczą Colruyt Group, Decathlon, LEGO Group, L’Oréal i Renewd.
Inicjatywa ma przekonać producentów kosmetyków, chemii, odzieży i innych produktów do szybszej redukcji swojego śladu węglowego. Ponadto, jak twierdzi komisarz do spraw sprawiedliwości KE Didier Reynders, konsumenci są dziś świadomi i potrzebują większej przejrzystości w przepływie informacji o zaangażowaniu firm. Inicjatywa Green Consumption Pledge uzupełnia kodeks postępowania, opublikowany 26 stycznia w ramach strategii „od pola do stołu”. Dodatkowo KE zachęca firmy z rozmaitych branż do włączenia się w inicjatywę Green Consumption Pledge.
– W związku z inicjatywą, z zadowoleniem przyjmuję zgłoszenie tych pięciu przedsiębiorstw do Green Consumption Pledge. Ich zobowiązania oznaczają pójście krok dalej niż to, co ustanawia prawo. Liczę na współpracę z wieloma innymi przedsiębiorstwami, tak abyśmy mogli jeszcze bardziej zwiększyć zrównoważoną konsumpcję w UE – powiedział Didier Reynders.
Pięć filarów
Inicjatywa Green Consumption Pledge opiera się na pięciu ustalonych i dobrowolnie przyjętych zobowiązaniach. Program przewiduje, że konsumenci będą mogli dokonywać bardziej zrównoważonych zakupów z wyłączeniem szkodliwego wpływu na środowisko, jakie wyrządza dane przedsiębiorstwo.
Do pięciu głównych zobowiązań należą:
- obliczenie i kontrolowanie śladu węglowego firmy w łańcuchu dostaw oraz dopasowanie jego ilości zgodnie z porozumieniem paryskim,
- kontrola śladu węglowego wybranych, chętnie kupowanych produktów oraz ujawnienie postępów w jego zmniejszaniu ogółowi, czyli konsumentom,
- wzrost sprzedaży produktów ekologicznych i zrównoważonych, albo usług, które się wiążą z tymi procesami,
- gospodarowanie finansami tak, aby część przeznaczyć na PR, czyli edukację i promowanie celów wyznaczonych przez KE w zgodzie z Europejskim Zielonym Ładem,
- dbałość o to, aby konsumenci mieli łatwy dostęp do informacji o śladzie węglowym i wprowadzonych zmianach.
Po roku Komisja Europejska oceni przebieg pilotażowego projektu i dalsze możliwości rozwoju.
źródło: ec.europa.eu
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.