Nowa inicjatywa UE i wielkich przedsiębiorstw na rzecz zrównoważonego rozwoju

Właśnie rozpoczęły się działania Komisji Europejskiej Green Consumption Pledge. W ramach programu, który kierowany jest do konsumentów, firmy i globalne przedsiębiorstwa wprowadzą szereg narzędzi, służących zrównoważonemu rozwojowi ekologicznej Europy i poprawie klimatu.

Wielkie marki chcą być eko

Green Consumption Pledge jest częścią Europejskiego Paktu na rzecz Klimatu, przyjętego 9 grudnia 2020 roku. Firmy, które podpisały się pod jego założeniami, zobowiązały się do przyspieszenia transformacji ekologicznej. KE oraz dane firmy razem ustaliły i zatwierdziły nowe normy. W pilotażowym projekcie uczestniczą Colruyt Group, Decathlon, LEGO Group, L’Oréal i Renewd.

Inicjatywa ma przekonać producentów kosmetyków, chemii, odzieży i innych produktów do szybszej redukcji swojego śladu węglowego. Ponadto, jak twierdzi komisarz do spraw sprawiedliwości KE Didier Reynders, konsumenci są dziś świadomi i potrzebują większej przejrzystości w przepływie informacji o zaangażowaniu firm. Inicjatywa Green Consumption Pledge uzupełnia kodeks postępowania, opublikowany 26 stycznia w ramach strategii „od pola do stołu”. Dodatkowo KE zachęca firmy z rozmaitych branż do włączenia się w inicjatywę Green Consumption Pledge. 

W związku z inicjatywą, z zadowoleniem przyjmuję zgłoszenie tych pięciu przedsiębiorstw do Green Consumption Pledge. Ich zobowiązania oznaczają pójście krok dalej niż to, co ustanawia prawo. Liczę na współpracę z wieloma innymi przedsiębiorstwami, tak abyśmy mogli jeszcze bardziej zwiększyć zrównoważoną konsumpcję w UE powiedział Didier Reynders. 

Pięć filarów

Inicjatywa Green Consumption Pledge opiera się na pięciu ustalonych i dobrowolnie przyjętych zobowiązaniach. Program przewiduje, że konsumenci będą mogli dokonywać bardziej zrównoważonych zakupów z wyłączeniem szkodliwego wpływu na środowisko, jakie wyrządza dane przedsiębiorstwo. 

Do pięciu głównych zobowiązań należą:

  • obliczenie i kontrolowanie śladu węglowego firmy w łańcuchu dostaw oraz dopasowanie jego ilości zgodnie z porozumieniem paryskim,
  • kontrola śladu węglowego wybranych, chętnie kupowanych produktów oraz ujawnienie postępów w jego zmniejszaniu ogółowi, czyli konsumentom,
  • wzrost sprzedaży produktów ekologicznych i zrównoważonych, albo usług, które się wiążą z tymi procesami,
  • gospodarowanie finansami tak, aby część przeznaczyć na PR, czyli edukację i promowanie celów wyznaczonych przez KE w zgodzie z Europejskim Zielonym Ładem,
  • dbałość o to, aby konsumenci mieli łatwy dostęp do informacji o śladzie węglowym i wprowadzonych zmianach.

Po roku Komisja Europejska oceni przebieg pilotażowego projektu i dalsze możliwości rozwoju.

źródło: ec.europa.eu