Na wodór Nowy moduł do przechowywania wodoru w pojazdach od Toyoty 28 marca 2022 Na wodór Nowy moduł do przechowywania wodoru w pojazdach od Toyoty 28 marca 2022 Przeczytaj także Na wodór Sztuczna fotosynteza produkuje wodór. W jaki sposób? Naukowcy z Japonii zaprojektowali hydrożele, które naśladują procesy fotosyntezy, umożliwiając bezpośrednie wykorzystanie światła słonecznego do rozkładu wody na wodór i tlen. Co to oznacza? Na wodór Światło zamiast spalin, czyli ekologiczna produkcja wodoru Naukowcy opracowali metodę, która pozwala na produkcję wodoru w sposób bardziej wydajny, przyjazny środowisku i nieemitujący dwutlenku węgla. Co to za metoda? Wodór nie waży wiele, a gęstość jego energii jest trzy razy większa niż paliw kopalnych. Co zatem stoi na przeszkodzie rozwoju technologii wodorowych w transporcie? Znalezienie materiału, który pozwoli na przechowanie potrzebnych ilości tego pierwiastka. Toyota Motor opracowała nowy sposób na przechowywanie i transport wodoru. Reklama Wodór w transporcie Sprężony wodór w postaci gazowej oraz skroplony wodór nie mają wystarczającej gęstości objętościowej. Dlatego japoński producent samochodów wyszedł z inicjatywą, opracowując technologię wysokociśnieniowego zbiornika wodoru z żywicy. Toyota Motor podała, że moduł do magazynowania wodoru sprawdzi się w przypadku pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. W zależności od wielkości wysokociśnieniowe zbiorniki mają pojemność od 2,7 kg do 18,7 kg, a masy zbiornika wynoszą od 43, kg do 243,8 kg. Wysokociśnieniowy zbiornik na wodór jest pożądany nie tylko w branży motoryzacyjnej. Zarówno transport uliczny (autobusowy), kolejowy, jak i morski, potrzebują niskoemisyjnego źródła napędu. Zbiornik 70 megapaskali (MPa) sprawdzi się w każdej z tych form mobilności. Jednak używanie tych samych zbiorników w różnych formach transportu wymaga spełnienia różnych norm bezpieczeństwa. Nad tym mają czuwać specjalne urządzenia zabezpieczające. Model modułu do magazynowania wodoru, fot. greencarcongress.com/Toyota – Silnik opracowany dla samochodów jest obecnie przedmiotem wielu próśb ze strony tych, którzy chcieliby go używać w kolejnictwie, transporcie morskim i przeładunkach portowych, a także w generatorach ogniw paliwowych. Toyota opracowała ten moduł do przechowywania wodoru, aby odpowiedzieć na te wymagania i rozszerzyć wykorzystanie wodoru – podała firma. Testowanie Pierwsze testy nowego rozwiązania odbyły się z udziałem (FCEV) Toyoty Mirai z ogniwami paliwowymi. Pierwszy samochodowy zbiornik na wodór zaprezentowała ponad 20 lat temu w 2001 roku. Flagowym pojazdem wodorowym Toyoty, jest Mirai wykorzystująca reakcję chemiczną w ogniwach paliwowych do generowania energii. Wodorowa Toyota Yaris, eksperymentalny GR Yaris jest wyposażony w silnik spalinowy z wodorem jako paliwem, fot. newsroom.toyota.eu Toyota chce, aby wydajne i bezpieczne magazynowanie wodoru było możliwe w wielu miejscach, w których napełnianie wodorem jest trudne lub praktycznie niemożliwe – np. w portach albo na terenach górskich. Koncern chce rozszerzać technologię wodorową na szeroką skalę i aktywnie pracuje nad rozwijaniem propozycji dla pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. – Wyobrażam sobie, że za 10 lat sprawy będą wyglądać trochę inaczej i mam nadzieję, że ludzie spojrzą wstecz i zobaczą, jak pozytywnie podeszliśmy do wyzwania i cieszyliśmy się każdą jego chwilą – mówi Akio Toyoda, prezes Toyota Motor Corporation. “Będziemy wytwarzać bezemisyjny wodór i rozdawać go za darmo”. Bill Gates inwestuje w ekologiczny, turkusowy wodór źródło: newsroom.toyota.eu, greencarcongress.com fot. główna Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.