Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Nowy system ładowania autobusów elektrycznych czyni je atrakcyjniejszymi niż wcześniej

Nowy system ładowania autobusów elektrycznych czyni je atrakcyjniejszymi niż wcześniej

Wymiana floty autobusów z silnikiem Diesla na ich odpowiedniki elektryczne będzie możliwa dopiero w momencie, gdy te drugie pojazdy będą tak szybkie jak autobusy spalinowe przy porównywalnej wadze oraz koszcie eksploatacji i zakupu. Firma Heliox zbliżyła się do rozwiązania tych wszystkich problemów, tworząc nowy system szybkiego ładowania elektrobusów.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Prawdopodobnie nie słyszałeś jeszcze o wspominanym przedsiębiorstwie, jeżeli jednak mieszkasz w Europie, Chile, Japonii, Singapurze lub na Nowej Zelandii i regularnie korzystasz z transportu miejskiego, to istnieje duża szansa, że niebawem o nim usłyszysz. Możliwe też, że już miałeś okazję poruszać się autobusem ładowanym systemami Helioxa, mimo że firma dopiero zaczęła wdrażać swoje rozwiązania.

Ładowarka Heliox jest w stanie naładować do pełna akumulatory autobusu elektrycznego w ciągu od dwóch do pięciu minut. To ogromny skok technologiczny – dotychczas pojazd taki ładował się całą noc, by w zbalansowany sposób naładować wszystkie ogniwa akumulatora.

Heliox automatycznie podłącza się do autobusu zaparkowanego w odpowiednim miejscu i ładuje jego ogniwo od razu. Umożliwia to tzw. „ładowanie przy okazji” – na przykład w czasie postoju na pętli – bez przerywania kursu pojazdu. Jeśli dołączymy do tego ogniwa, niewymagające balansowania, otrzymujemy autobus, który może jeździć dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu – bez przerwy.

Jeśli ładujesz autobus tylko w nocy, to nie dość, że w tym czasie nie będzie on w stanie jeździć, to za dnia jego zasięg ograniczony będzie pojemnością baterii. Gdy energia wyczerpuje się w pojeździe, trzeba go ładować ponownie” – powiedział Mark Smidt, dyrektor rozwoju biznesowego w Helioxie. „Jeśli dodamy do tego fakt, że akumulator jest najdroższą i najcięższą częścią elektrobusu, widzimy, dlaczego te kwestie blokują rozwój elektrycznego transportu miejskiego”.

W takim razie, aby elektrobusy były realną konkurencją dla pojazdów spalinowych, ich całkowite koszty eksploatacji powinny być niższe. Jednocześnie powinny przewozić taką samą liczbę pasażerów w równie komfortowych warunkach. Ta właśnie myśl przyświeca Helioxowi w związku z jego projektem CONCEPT, czyli ładowarki opracowywanej od sierpnia 2016 roku.

Dzięki przyspieszeniu i automatyzacji ładowania możliwe jest instalowanie w autobusach mniejszych ogniw. Redukuje to ciężar pojazdu, pozwala oszczędzić miejsce i zmniejsza ilość zużywanej energii. Dodatkowo szybsze ładowanie ogniw oznacza krótsze przestoje i lepsze wykorzystanie autobusu.

Ładowarka podłączona może być zarówno do sieci średniego jak i niskiego napięcia. Dodatkowo wyposażona może być w specjalną chłodziarkę elementów, zapewniającą dłuższy czas prasy systemu i redukującą koszty eksploatacyjne.

Dotychczas klienci bardzo pozytywie wypowiadają się na temat naszego systemu. Ładowarki wzbudzają duże zainteresowanie wśród producentów OEM, a także operatorów transportu autobusowego z całego świata” – powiedział Smidt.

Heliox jest obecnie w drugiej fazie projektu wspieranego z funduszy europejskich w ramach Horyzontu 2020. Firma zaprezentowała już działające i sprawdzone rozwiązanie oferujące realne korzyści, czym zachęciła do współpracy wiele spółek na świecie.

Obecnie pracują dwie pilotażowe instalacje, które mają zrealizować dwa cele. Po pierwsze, umożliwić dopracowanie systemu, a po drugie, udowodnić, że jest on niezawodny i że dostarcza takich parametrów pracy, jak obiecano” – powiedział Smidt.

System zaczęto już wprowadzać na rynek. Zainteresowani operatorzy autobusów elektrycznych od początku 2019 roku mogą już składać zamówienia na te ładowarki – głównie w Europie i USA. Dostawy systemów przewidziane są na drugi kwartał przyszłego roku.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.