Oszustwo na fotowoltaikę? Uwaga na niewiarygodne oferty!

W miniony czwartek (12 grudnia) program “Interwencja” przedstawił materiał o oszukanych klientach wrocławskiej firmy, która miała dostarczać i instalować panele fotowoltaiczne. Poszkodowani wstępnie wpłacali pełną sumę pieniędzy, ale ostatecznie nie doczekali się montażu.

Sprawa niektórych poszkodowanych toczy się od dwóch lat. Mała firma oferowała tanią i szybką sprzedaż instalacji fotowoltaicznych wraz z montażem. Kiedy klienci wpłacali pieniądze, ta zazwyczaj zrywała z nimi kontakt. Od klientów oczekiwano kwot w wysokości około 30 – 40 tysięcy złotych. Natomiast do montażu instalacji fotowoltaicznych niemal nigdy nie dochodziło.

W programie przedstawiono historię 3 ofiar. Jednemu mężczyźnie panele zamontowano, jednak różniły się od tych, które miał otrzymać. Sama instalacja z kolei w ogóle nie działa. Tak jak w pozostałych przypadkach, kontakt z wrocławską firmą był niemożliwy. W dalszym dochodzeniu okazało się, że poszkodowanych jest więcej.

Paweł B., pracownik firmy, która miała instalować panele, wyjaśnił reporterce, że prezesem była jego partnerka, jednak ich związek w trakcie działalności się rozpadł i sam teraz tonie w długach, próbując wyjaśnić wszystkie sprawy. Poszkodowani jak dotąd nie otrzymali oddanych pieniędzy.

Jak uniknąć oszustwa, inwestując w fotowoltaikę?

Metod na wyłudzenia pieniędzy jest bardzo dużo. W tym wypadku działania firm oferujących usługi sprzedaży i montażu paneli fotowoltaicznych są dość jednolite i nie sposób zorientować się, że mamy do czynienia z oszustami. Wskazówek najlepiej szukać w Krajowym Rejestrze Sądowym i sprawdzić, z jakim podmiotem mamy do czynienia. Tak zwane “firmy krzaki” na rynku działają przez krótki czas i szybko ucinają kontakt ze swoimi klientami.

Warto również skontrolować, jakiego rodzaju jest firmą mamy do czynienia  spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub komandytową i jaki ma ona kapitał zakładowy, co w dużej mierze przekłada się na bezpieczeństwo oferowanej usługi. Co więcej, firma powinna w sposób jasny i przejrzysty oraz zgodny z prawdą prezentować swoją ofertę. Po podpisaniu obustronnej umowy klient oraz usługodawca jest prawnie zobowiązany wypełnić jej warunki.

W przypadku inwestycji w fotowoltaikę warto wybierać firmę z ugruntowaną pozycją na rynku, która w transparentny sposób podchodzi do obsługi klienta i może pochwalić się sporą ilością rzetelnie wykonanych montaży.

Materiał “Interwencji” znajdziecie tutaj.