Ochrona środowiska Paliwo niskoemisyjne uzyskane z dwutlenku węgla 13 stycznia 2021 Ochrona środowiska Paliwo niskoemisyjne uzyskane z dwutlenku węgla 13 stycznia 2021 Przeczytaj także Ochrona środowiska Ruszyła Ogólnopolska Narada o Lasach. Dlaczego jest nam potrzebna? 22 kwietnia, w Dzień Ziemi, rozpoczęła się dwudniowa sesja inauguracyjna Ogólnopolskiej Narady o Lasach (ONoL). Po raz pierwszy blisko 100 osób z całej Polski zintegrowało się, debatując o przyszłości i ochronie lasów. Ochrona środowiska Paradoks obniżania emisji Konsensus naukowy brzmi jasno: jeśli chcemy odwrócić konsekwencje zmian klimatu, musimy obniżać naszą emisję. Jednak redukcja gazów cieplarnianych to również mniej aerozoli w atmosferze. Niestety ich obecność przyczynia się do obniżenia temperatury na ziemi, gdyż działają one jak chłodzący parasol, odbijający promienie słoneczne w kosmiczną przestrzeń. Paliwo odrzutowe wytwarzane z CO2? Przełomowe badania w tej dziedzinie mogą sprawić, że podróże lotnicze staną się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Jeśli tak, to zapinamy pasy i lecimy! Reklama Alternatywne paliwo Naukowcy już od kilku lat poszukują alternatywnego rozwiązania dla wysokoemisyjnych paliw lotniczych. Obecnie kilka linii lotniczych, w tym Airbus, pracuje nad zasilaniem swoich samolotów paliwem wodorowym. Jak podają naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego, z powodzeniem zamienili dwutlenek węgla na niskoemisyjne i zrównoważone paliwo syntetyczne. Przełomowe badania mogłyby z powodzeniem realizować plan dążenia do neutralności klimatycznej. Zespołowi naukowców z amerykańskiego Oksfordu udało się przeprowadzić eksperyment laboratoryjny, którego wynik uda się być może wykorzystać na większą skalę. Czy obecna sytuacja przemysłu lotniczego wpływa na klimat? Przebieg eksperymentu nad neutralnym paliwem Ciekawym rozwiązaniem jest koncepcja konwersji energii odnawialnej w energię elektryczną i gazową z wykorzystaniem CO2. Zespół ekspertów wykorzystał ten proces, używając niedrogich katalizatorów żelaznych, złożonych z żelaza, manganu i potasu. W konwersji użyto dwutlenku węgla z atmosfery, powstałego np. w wyniku emisji z przemysłu. Konwersja CO2 prowadzi do wytwarzania związków magazynujących energię. Uzyskano syntetyczne paliwo, które można wykorzystać w silnikach odrzutowych. W tej metodzie dwutlenek węgla wyekstrahowany z powietrza jest najpierw wykorzystywany do konwersji, a następnie ponownie emitowany z paliw odrzutowych podczas spalania w locie. W rezultacie efektem tego procesu jest paliwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. W wyniku reakcji konwersji powstają również inne produkty uboczne, które są ważnymi surowcami dla przemysłu petrochemicznego, a obecnie otrzymuje się je tylko z ropy naftowej kopalnej. Wnioski Z badań naukowców wynika, że dwutlenek węgla można traktować jako surowiec podstawowy lub pomocniczy, który już umożliwia, lub w najbliższej przyszłości będzie umożliwiać, produkcję alternatywnych paliw. Analizy badaczy są jednak wynikiem skomplikowanych procesów, które z kolei mogą zatrzymać daleko posunięte zmiany klimatyczne. Tiancun Xiao z Wydziału Chemii Oksfordu, skomentował badania: – Zmiany klimatyczne znacznie przyspieszają, a my odnotowujemy ogromne emisje dwutlenku węgla. Infrastruktura paliw węglowodorowych już istnieje. Proces ten mógłby pomóc złagodzić zmiany klimatyczne i wykorzystać obecną infrastrukturę węglową do osiągania zrównoważonego rozwoju. źródło: phavi.umcs.pl, gadgets.ndtv.com Powstanie raport o globalnej energetyce i dążeniu do neutralności klimatycznej Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.