Paliwo niskoemisyjne uzyskane z dwutlenku węgla

Paliwo odrzutowe wytwarzane z CO2? Przełomowe badania w tej dziedzinie mogą sprawić, że podróże lotnicze staną się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Jeśli tak, to zapinamy pasy i lecimy!

Alternatywne paliwo

Naukowcy już od kilku lat poszukują alternatywnego rozwiązania dla wysokoemisyjnych paliw lotniczych. Obecnie kilka linii lotniczych, w tym Airbus, pracuje nad zasilaniem swoich samolotów paliwem wodorowym. Jak podają naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego, z powodzeniem zamienili dwutlenek węgla na niskoemisyjne i zrównoważone paliwo syntetyczne.

Przełomowe badania mogłyby z powodzeniem realizować plan dążenia do neutralności klimatycznej. Zespołowi naukowców z amerykańskiego Oksfordu udało się przeprowadzić eksperyment laboratoryjny, którego wynik uda się być może wykorzystać na większą skalę. 

Przebieg eksperymentu nad neutralnym paliwem

Ciekawym rozwiązaniem jest koncepcja konwersji energii odnawialnej w energię elektryczną i gazową z wykorzystaniem CO2. Zespół ekspertów wykorzystał ten proces, używając niedrogich katalizatorów żelaznych, złożonych z żelaza, manganu i potasu. W konwersji użyto dwutlenku węgla z atmosfery, powstałego np. w wyniku emisji z przemysłu. Konwersja CO2 prowadzi do wytwarzania związków magazynujących energię. Uzyskano syntetyczne paliwo, które można wykorzystać w silnikach odrzutowych. W tej metodzie dwutlenek węgla wyekstrahowany z powietrza jest najpierw wykorzystywany do konwersji, a następnie ponownie emitowany z paliw odrzutowych podczas spalania w locie. W rezultacie efektem tego procesu jest paliwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.

W wyniku reakcji konwersji powstają również inne produkty uboczne, które są ważnymi surowcami dla przemysłu petrochemicznego, a obecnie otrzymuje się je tylko z ropy naftowej kopalnej.

Wnioski

Z badań naukowców wynika, że dwutlenek węgla można traktować jako surowiec podstawowy lub pomocniczy, który już umożliwia, lub w najbliższej przyszłości będzie umożliwiać, produkcję alternatywnych paliw. Analizy badaczy są jednak wynikiem skomplikowanych procesów, które z kolei mogą zatrzymać daleko posunięte zmiany klimatyczne.

Tiancun Xiao z Wydziału Chemii Oksfordu, skomentował badania: 

Zmiany klimatyczne znacznie przyspieszają, a my odnotowujemy ogromne emisje dwutlenku węgla. Infrastruktura paliw węglowodorowych już istnieje. Proces ten mógłby pomóc złagodzić zmiany klimatyczne i wykorzystać obecną infrastrukturę węglową do osiągania zrównoważonego rozwoju.

źródło: phavi.umcs.pl, gadgets.ndtv.com