Energia wiatrowa Potencjał rozwoju polskiego offshore [RAPORT] 25 kwietnia 2024 Energia wiatrowa Potencjał rozwoju polskiego offshore [RAPORT] 25 kwietnia 2024 Przeczytaj także Energia wiatrowa Nowe rozwiązania w ustawie o promocji energii w morskich farmach wiatrowych Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedłożyło dwa projekty ustaw – nowelizację ustaw o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych i ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Rada Ministrów przyjęła obydwa projekty. Energia wiatrowa Powstaje pierwsza na świecie wyspa energetyczna. “To kamień milowy dla niezależności energetycznej Europy” Wyspa Księżniczki Elżbiety to pierwszy na świecie projekt, który będzie odpowiadał za przesył energii elektrycznej z morskich farm wiatrowych na ląd. Położona na Morzu Północnym konstrukcja będzie miała powierzchnię 6 ha. Jej głównym zadaniem jest wsparcie transformacji energetycznej Belgii i umożliwienie jej handlu energią z OZE. Polityka Insight opublikowała najnowszy raport na temat polskiej energetyki wiatrowej na morzu. Jakie rysują się przed nią perspektywy i kto rozwinie farmy wiatrowe na Bałtyku? Reklama Rosnący potencjał energii wiatru Eksperci są zgodni, że potencjał mocowy polskiego Bałtyku jest ogromny, jednak ich szacunki, jak wskazują autorzy raportu, są zróżnicowane. Ministerstwo Klimatu i Środowiska ocenia, że może on sięgnąć 18 GW do końca przyszłej dekady. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej szacuje zaś, że w zasięgu są nawet 33 GW. Pewne jest, że w przyszłości kolejka chętnych do zagospodarowania Morza Bałtyckimi morskimi farmami będzie rosnąć, w czym znaczący udział mogą mieć zagraniczni deweloperzy OZE. Zdaniem analityków, PGE i Orlen nie będą w stanie samodzielnie zrealizować projektów morskich farm wiatrowych w drugiej fazie rozwoju sektora offshore. Okoliczności prawne i biznesowe zmuszą obie firmy do sprzedaży części udziałów w spółkach celowych. Zobacz też: Wielkie rozstanie Słowacji z węglem Spółki skarbu państwa rozwijające sektor offshore potrzebują stabilnych partnerów dla sprawnej i terminowej realizacji projektów, a autorzy raportu podkreślają, że udział partnerów zagranicznych będzie kluczem do osiągnięcia tego celu. Wybór inwestora zewnętrznego będzie determinował korzyści, jakie Orlen i PGE będą mogły osiągnąć dzięki inwestycjom na Bałtyku. Deweloperzy OZE mogą zaoferować polskim partnerom wiedzę techniczną i optymalizację kosztów dzięki doświadczeniu w sektorze offshore i umiejętności wypracowywania synergii. – Jestem przekonana, że zarówno Orlen jak i PGE mogą widzieć w OX2 solidnego partnera, który przede wszystkim potrafi terminowo realizować inwestycje, czyli minimalizuje ryzyka, których w przypadku offshore jest szczególnie dużo z uwagi na ich kapitałochłonność. Obecnie rozwijamy na Morzu Bałtyckim projekty morskich farm wiatrowych o łącznej mocy 13,8 GW, co czyni OX2 liderem w liczbie rozwijanych projektów offshore w regionie. Nasza rozbudowywana infrastruktura w połączeniu z lokalizacjami w polskiej strefie Bałtyku może mieć także istotne znaczenie dla wzmocnienia obronności i bezpieczeństwa Polski, nie tylko energetycznego – podkreśla Katarzyna Suchcicka, prezes OX2 w Polsce. Jak wynika z analizy, atutem deweloperów OZE może być odciążenie wspomnianych spółek z bieżącego zaangażowania w projekt. Poprzez realizację morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim lub na Morzu Północnym, są one w stanie łączyć łańcuchy dostaw i usług, co może zoptymalizować i pozytywnie przełożyć się na koszty inwestycji. Skuteczność w realizacji projektów przez deweloperów w założonym budżecie wynika między innymi z ich modelu biznesowego, a jak wskazują analizy Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej budowa 1 GW mocy dla bałtyckich MFW, może pochłonąć nawet kilkanaście miliardów złotych. Źródło: OX2 Inni partnerzy polskiego offshore Partnerami Orlenu i PGE przy projektach offshore mogą zostać zagraniczne spółki skarbu państwa, instytucje finansowe lub deweloperzy OZE. W pierwszej fazie rozwoju offshore partnerami polskich spółek zostały zagraniczne grupy energetyczne ze znaczącymi udziałami skarbu państwa, które są jednocześnie regionalnymi konkurentami dla Orlenu i PGE. Jako firmy o znaczeniu strategicznym w krajach pochodzenia mogą wnieść do projektów MFW korzyści polityczne. Instytucje finansowe to z kolei partnerzy, którzy mogą zaoferować potencjalnie najkorzystniejsze warunki finansowania projektu. Deweloperzy OZE natomiast posiadają niezbędną wiedzę techniczną i zdolność sprawnej optymalizacji kosztów, dzięki doświadczeniu w sektorze offshore oraz umiejętności wypracowywania synergii (np. w postaci wymiany udziałów w innych projektach rozwijanych na Bałtyku). Postępy w budowie pierwszej elektrowni atomowej w Polsce. Ruszyły badania Rola offshore w planach Unii Europejskiej Zgodnie z przyjętymi celami klimatycznymi, Unia Europejska do 2030 roku ma zwiększyć udział OZE w miksie energetycznym z obecnych 23 do 42,5%. Z krajowej perspektywy, wykorzystanie potencjału offshore będzie kluczowe dla realizacji tych założeń przez Polskę. Unijna strategia offshore zakłada, że moc zainstalowana morskich wiatraków na terenie Unii Europejskiej powinna wzrosnąć w tej dekadzie z obecnych 34 GW do 60 GW. Jednak dla zrealizowania celu neutralności klimatycznej do 2050 roku moc pozyskiwana z offshore powinna wzrosnąć aż do 300 GW. Według planów morskie farmy wiatrowe na Bałtyku mają odpowiadać nawet za 10% krajowego zapotrzebowania na energię. Autorzy raportu wskazują, że dla powodzenia projektów morskich farm wiatrowych kluczowe będą decyzje PGE i Orlenu dotyczące wyboru partnerów strategicznych, które będą wypadkową korzyści biznesowych, operacyjnych, ale także politycznych. Najnowszy raport Polityki Insight pt. „Potencjalni partnerzy polskich spółek w drugiej fazie rozwoju sektora offshore” jasno wskazuje, że powodzenie drugiej fazy rozwoju sektora offshore na Morzu Bałtyckim, będzie zależeć od decyzji Orlenu i PGE dotyczących wyboru zewnętrznych inwestorów. Na decyzję będą miały wpływ zarówno koszty inwestycji i sposób jej realizacji, jak i ewentualnie kształt innych korzyści politycznych i biznesowych z nią związanych. Polskie grupy energetyczne będą musiały dokonać wyboru spośród ofert konkurencji, deweloperów OZE i instytucji finansowych. Ile zapłacisz za prąd po 1 lipca 2024? Źródło: informacja prasowa OX2 Fot.: canva.com/gettysignature Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.