Przełom w konstrukcji perowskitowych ogniw fotowoltaicznych

Badacze z Uniwersytetu w Surrey pomogli opracować przełomową technikę, dzięki której możliwe było stworzenie rekordowego ogniwa perowskitowego. Tego rodzaju systemy PV postrzegane są obecnie jako kolejna generacja ogniw słonecznych – oferują podobną wydajność konwersji, co obecnie używane ogniwa krzemowe, ale są istotnie tańsze w produkcji.

W badaniach, które opisano w artykule opublikowanym w „Science”, badacze z uniwersytetów w Surrey, Oxfordzie, Cambridge i Pekinie opracowali nową metodę, która pozwala zredukować występowanie tzw. rekombinacji niepromienistej – jednego z mechanizmów strat energii w perowskitowych ogniwach solarnych. Dzięki temu udało się zwiększyć napięcie ogniwa o około 100 mV – do 1,21 V, bez pogarszania jakości ogniwa bądź zmniejszania prądu przez nie płynącego.

Otrzymane z wykorzystaniem nowej technologii ogniwo słoneczne charakteryzowało się wydajnością konwersji na rekordowym poziomie 20,9%.

„Potrzeba tworzenia czystych i zrównoważonych źródeł energii, które pomogą nam zaprzestać w niszczeniu naszej planety jest tym, co pcha nasz Instytut naprzód. Nowe odkrycia w zakresie perowskitowych ogniw PV pokazują, że materiały te sporo obiecują i planujemy eksplorować ten obszar dalej”, mówi dr We Zhang z Surrey.

„To ogromna przyjemność widzieć, że nasz Instytut dołącza się do światowych projektów, mających na celu tworzenie tanich i czystych źródeł energii. To monumentalny wysiłek wielu badaczy i instytucji z całego świata, które działają razem dla wspólnego dobra”, dodaje profesor Ravi Silva, dyrektor Instytutu Zaawansowanych Technologii na Uniwersytecie w Surrey.

Dodaj komentarz

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Czytaj więcej:

Tesla model Y – konsensus pomiędzy jakością a ceną

Miłośnicy pojazdów elektrycznych w końcu doczekali się: po szumnych zapowiedziach i latach wyczekiwania w marcu 2019 roku zaprezentowano Tesla model Y. To luksusowe auto o dużym zasięgu w USA traktowane jako „kompaktowy” SUV. Do setki rozpędza się od 3,7 do 5,1 sekundy (w zależności od wariantu). Cena wyjściowa rozpoczyna się od 38,5 tys. dolarów.